in , ,

Design-ul de interior, între emoție și cifre. Simona Preda – Despre încredere, pasiune și muncă

Interviu acordat de către Simona Preda, Owner Urban Moon Interior Architecture

“Proiectează-ți spațiul pentru a deveni mai mult” – acesta este motto-ul URBAN MOON. Dorim să ne dăm un pas în spate și să privim retrospectiv, în momentul în care tu, Simona, te-ai decis că aceasta este calea ta, că îți vei transpune toată energia și timpul pentru a “transforma”. Este un termen generalist, dar, haide să detaliem câteva rânduri despre începuturile tale.

Motto-ul meu este “Croiește-ți spațiul pentru a deveni mai mult” (sună mai bine în engleză “Tailor your space to become more”) și este ca o analogie la arta croitriei – așa cum un croitor bun știe să îți facă un costum în care să te simți bine și să îți scoată în evidență formele “bune”, și eu pot croi pe un spațiu astfel încât să se simtă bine și să genereze o emoție a simțurilor.
Începuturile mele ca și arhitect de interior sunt în strânsă legătură cu experiențele mele personale în educație. Deși am urmat un liceu consacrat de matematică și informatică, am fost pasionată de exprimarea personală și am urmat cursuri de teatru până în clasa a 12 a. Consider că m-am format între tehnic și artistic, explorându-le în paralel pe ambele. Am urmat cursurile facultății de teatru I. L. Caragiale din București, la secția de teatrologie și critică teatrală, unde am învățat că un spectacol reușit depinde în egală măsură de toți cei implicați, chiar dacă actorul este cel care strălucește pe scenă. M-am implicat în toate în părțile componente ale unui spectacol: de la asistență de regie, la scenografie, light-design, sound-design, critică teatrală și multe altele și am înțeles că orice gest care este susținut de semnificație, crește valoarea unui spectacol. Totuși, îmi lipsea pragmatismul și matematica în teatru și m-am decis să încerc un domeniu înrudit, dar mai pragmatic: desigul de interior, urmând cursurile universității Kingston din Londra și mai apoi, arhitectura de interior, la universitatea Ion Mincu din București. Îmi place să mă văd ca un artist, care în secret este un inginer și văd designul de interior ca un domeniu care transmite emoții și sentimente, dar care se poate descompune matematic în elemente tehnice. De exemplu, iluminatul este un element care ne poate influența starea de spirit într-un spațiu și cu care te poți juca și îl poți calcula astfel încât să determini o anumită atmosferă într-un anumit moment al zilei. Așa se întâmplă cu orice element care aparține unui spațiu: poate fi ajustat astfel încât să se obțină un rezultat final ce aparține unui concept. Misiunea mea ca arhitect de interior este să “croiesc” un spațiu deja existent și să îl ajustez conform conceptului ales. În funcție de complexitatea proiectului, conceptul poate fi o idee, un stil sau o poveste, în funcție de personalitatea beneficiarului. Eu sunt doar cea care descoperă adevărul clientului și adevărul spațiului, apoi le conectează.

Hilton Hotel, Brasov

Latura artistică, în acest domeniu, este imperativă. Îmi place să definesc design-ul de interior (din perspectiva unui necunoscător, ci doar a unei persoane ce apreciază echilibrul frumosului), ca o intersecție dintre liniile subiective ale gândirii artistice și rigiditatea matematicii. Cum definești tu acest termen?

Pentru mine, design-ul de interior reprezintă găsirea unui echilibru între emoție și tehnică, între artă și funcționalitate, între vis și realitate. În orice proiect pornesc de la un concept, care poate genera idei infinite, pe care le adaptez unui spațiu. Pe de altă parte, identificarea conceptului potrivit se datorează spațiului și beneficiarului, iar pentru a-l transforma în realitate este nevoie de tehnică și know-how. Creativitatea unui designer este la jumătatea drumului dintre artă și matematică, mereu am în vedere obținerea unui spațiu funcțional, dar și estetic. Filozofia mea este să croiesc spații unice care răspund nevoilor și preferințelor beneficiarilor și cred că orice spațiu are puterea de a deveni mai mult decât o simplă încăpere, atât timp cât i se descoperă potențialul maxim. Îmi place să gândesc un proiect de la mare la mic, de la definirea vizuală până la detaliile mici, care fac diferența atunci când vine vorba de utilizarea spațiului. Îmi place să integrez materiale și tehnologii noi care aduc confort și valorizează atmosfera.

Baneasa Residence, Apartament

Mare parte a activității tale s-a desfășurat înafara granițelor. Care sunt planurile ce însoțesc întoarcerea ta în România?

Aici este o confuzie: eu mi-am desfășurat activitatea în România, dar colaborez cu branduri recunoscute internațional. Am lucrat câțiva ani ca și designer de interior pentru o firmă care se ocupă cu import de mobilier de lux și am conștientizat importanța și valoarea produselor de brand și cum pot ele aduce rafinament unui spațiu. Am început Urban Moon pentru a avea libertatea de a gândi concepte în spații, nu doar de a vinde cât mai multe produse. În primele luni de activitate, m-am concentrat pe selectarea unor furnizori de calitate, am fost la salonul de mobilă din Milano, am vizitat fabrici de ceramică și mobilă din Italia și am adunat în portofoliu furinzori care să acopere toate aspectele unui proiect de interior: finisaje, iluminat, mobilier și sanitare.

În momentul de față am peste 50 de branduri partenere, care oferă soluții variate și unice.

Washington Residence, Apartament

În contextual actual, cât este de deschisă piața imobiliară spre inovație?

Din punctul meu de vedere, piața este deschisă spre inovație, beneficiarii își doresc ceramică printată 3D, sisteme de automatizări tip smart home și șeminee cu vapori de apă. Sunt dispuși să investească în lucruri care să reziste la proba timpului și care să le aducă un plus de confort. Însă, este de datoria arhitectului să fie la curent cu noutățile apărute și să le explice clienților. Mi se pare că domeniul de design interior este într-un stadiu incipient la noi în țară: beneficiarii nu știu la ce să se aștepte, iar designerii nu știu cum să pună problema.
Din păcate, noi nu avem o cultură atunci când vine vorba de interioarele noastre, iar prestatorii de servicii ar putea educa piața dacă ar fi mai uniți și ar ține mai mult la calitate.
Mircea Eliade, Apartament

 

Ce te inspiră să creezi?
Eu consider creația ca fiind o descoperire. În general, îmi vin idei atunci când observ lucrurile care mă înconjoară: cu cât sunt mai atentă și privesc mai în detaliu, cu atât ideile încep să prindă contur. Atunci când am un proiect nou, încep să adun cât mai multe informații despre spațiu: unde este amplasat, ce istoric are, cât de mută lumina naturală are, care sunt problemele lui, dar și despre beneficiar: cum se exprimă, ce stil are, ce atitudine și vestimentație are. Toate acestea le consider ca fiind indicii și încerc să le concentrez într-un concept sau o idee. Întrebările care apar din explorarea unui concept, împreună cu limitările realității, sunt cele care mă conduc care o formă și o identitate vizuală a spațiului. Apoi, forma trebuie să fie funcțională (degeaba avem spații frumoase, dacă nu sunt și practice), îmbrăcată în finisaje, iluminată corespunzător și mobilată. Cu cât cunosc mai multe materiale și soluții arhitecturale, cu atât am șansa de a ridica rezultatul final al proiectului și de a oferi soluția cea mai potrivită în contextul dat. Materialele și tehnologiile noi sunt și ele surse de inspirație pentru că oferă rezolvări ale unor situații practice.
Am descoperit panourile din PMMA (masă plastică ușor flexibilă) printate la o rezoluție foarte mare, care pot înlocui lastrele de ceramică și pot fi folosite chiar și pe mobilier. Este o soluție ingenioasă, care arată la fel ca ceramică, dar este mult mai ușor de transportat și montat în șantier.
O înscriere, o prezentare a proiectului înscris și un premiu câștigat. La prima vedere, destul de simplu. Cum ai experimentat tot acest proces și, mai multe decât atât, ce reprezintă pentru tine “5 Stars Winner”?
Am aflat de concursul Romanian Property Awards întâmplător și târziu, cu 2 săptămâni înainte de terminarea înscrierilor. Inițial, am ezitat: m-am gândit că taxa de participare este cam mare și nu am timp să redactez alte piese tehnice desenate sau alte randari. Dar, văzând formularul de înscriere, mi s-a părut destul de ușor și am realizat că deja aveam toate piesele necesare și mai trebuia doar să scriu despre ele, așa că am trimis aplicația cu câteva zile înainte de deadline. Sunt fericită că am câștigat, pentru mine este o recunoaștere a modului în care lucrez și o validare că fac lucrurile așa cum ar trebui. Acest premiu mi-a crescut încrederea în pasiunea și munca mea. Mi se pare extraordinar că avem un concurs care se bazează pe competență și apreciază gândirea conceptuală și procesul prin care conceptul capătă formă. Cu cât vor fi mai multe concepte interpretate mai profund, cu atât vom avea clădiri și interioare mai calitative și mai bine definite.