in , ,

ATALIAN: “Ne concentrăm în viitor, pe consolidarea business-ului și pe fidelizarea clienților”

Interviu exclusiv, oferit de către George Drăgan, Executive Manager ATALIAN echipei Investing în Property

Din perspectiva unui integrator de servicii de Facility Management pentru piața de real estate, compania Atalian previzionează că integrarea conceptelor sustenabile, în acord cu principiile ESG va fi o nouă provocare, mai ales pentru proprietățile care au o maturitate de peste 10 ani deja. De asemenea, se observă o preferință pentru companiile prezente în mai multe regiuni din Europa, de a-și opera proprietățile sub umbrela unui singur integrator de servicii.

Cum privește Atalian România optimizarea costurilor operaționale și, de asemenea, cum integrează abordarea sustenabilă în activitate?

Costurile operationale, in multitudinea lor, le putem printre altele diviza in doua directii: costuri care nu pot fi negociate sau foarte putin negociabile si costuri ce pot fi optimizate. Daca din prima categorie de costuri fac parte de exemplu taxele, impozitele, asigurarile, mai nou si utilitatile, in timp ce din a doua fac parte restul costurilor: mentenanta tehnica, curatenie, securitate receptie s.a.m.d. Optimizarea preponderent se poate aplica la cele din urma si poate fi atinsa prin: imbunatatirea proceselor, instruirea utlizatorului, setarea unor standarde clar definite (de ex. In materie de temperatura medie asigurata intr-un spatiu de birouri), de sinergii cu alte proiecte, cu alte specialitati, pe prinicipul „benefit of scale”. Intotdeauna noi ca si companie, complementar la cerinta clientilor incercam sa venim cu propuneri optimizate cu alte portofolii sau alte servicii.

„Complementar la cerința clienților încercăm să venim cu noi propuneri, optimizate cu alte portofolii sau alte servicii”

Anul 2022 a fost un an ce a experimentat cicatricile unei pandemii, a instabilității economice și a unui război. Cum au fost resimțite toate acestea în domeniul dvs. de activitate?

Anul 2022 apreciem că a avut în primul rând un impact emoțional, impact ce ne-a extras dintr-o lume dominată de COVID și ne-a introdus de această dată într-o lume dominată de un conflict. Efectele s-au resimțit gradual, în special prin creșterea prețurilor la o serie de necesități de bază: energie electrică, gaz, ulei etc. A fost un moment crucial pentru Atalian pentru că am avut delicata sarcină de a explica faptul că prețurile unitare au crescut și nu consumurile la utilități. Noi am facut tot posibilul sa compensăm prin a reduce consumul, fără a avea o operare deficitară.

Cum arată în acest moment cifra de afaceri Atalian România în comparație cu anii precedenți?

În 2022 Atalian s-a apropiat ca cifră de afaceri de 20 milioane euro (crestere de 30% vs 2021). Creșterea este accelerată și cu siguranță vom continua pe un trend ascedent. Ne vom concentra pe consolidarea business-ului și pe fidelizarea clienților.

„În ceea ce privește digitalizarea, Atalian are o apartenență adânc înrădăcinată în acest sens, în ultimul deceniu”

Cum priviți conceptul digitalizarii și impactul pe care această îl are asupra domeniului FM. Sunt în plan pași spre încorporarea digitalizarii în activitatea Atalian România?

În ceea ce privește digitalizarea, Atalian are o apartenență adânc înrădăcinată în acest sens, în ultimul deceniu. Analizând cronologic am început de la fișe completate scriptic, la situații în excel, de la salvarea pe server, la back-up în Cloud. Digitalizarea este parte din day to day business pentru noi, partea de mentenanță tehnică este complet digitalizată, iar începând cu mijlocul anului 2022 am început implementarea softului ifTask, atât pentru proiectele de cleaning, cât și pentru proiectele de industrial. Adițional, la partea de mentenanță preventivă, am rafinat în aplicație și este în exploatare cu succes partea de urmărire garanții, alocare costuri pe echipamente și evidența consum utilități. Soft-ul și funcționalitatea ifTask este într-o continuă dezvoltare, adaptat atât pe cerințele clientului, cât și pe optimizările operaționale pe care le identificăm noi.

Ce părere aveți despre evoluția spațiilor de birouri din România?

În ceea ce privește spațiile de birouri și modul în care acestea arată, dar și funcționează observăm tendința de a se pune accentul pe spații comune de lucru, pe birouri de tip hot- desking, pe un spațiu minimalist cu blaturile birourilor goale, cu lockere pentru lucruri care necesită a fi păstrate fizic. Întreaga experiență la birou se dorește a fi una de tip agilă, cu spații destinate unor tipuri de activități precum: lucru în echipă, lucru individual, zone de liniște, spații pentru brainstorming și zone de relaxare. Oamenii de la birou, au libertatea de a alege cum își vor desfășura activitatea în funcție de profilul lor ca om, dar și de starea de spirit sau proiectul la care lucrează.

Care sunt principalele task-uri ale companiei pentru anul în curs?

Anul acesta ne dorim în principal să facem încă un pas în dezvoltarea rețelei naționale de mentenanță preventivă și cleaning, participăm la mai mult tenderuri cu acoperire în orașe regionale. Vedem o oportunitate imensă în proiectele de tip rețea, care la acest moment au nevoie de o viziune nouă, în sensul de a optimiza serviciile și costurile, printr-un provider care poate acoperi mai multe regiuni.


Interviul se regăsește în ediția limitată a catalogului Investing în Property, ediția a V-a.