in ,

Cătălin Duma, Managing Partner Coral Companies – Pandemia ne-a arătat, din nou, importanța unor parteneriate stabile, pe termen lung

Cum a fost anul 2021 pentru real estate-ul autohton, din perspectiva Coral? Dar 2020?
Cred că, încă de la începutul pandemei, pentru toți cei implicați în acest segment de piață a fost evident faptul că va urma o provocare inedită. Primul obiectiv al grupului Coral a fost să venim în sprijinul partenerilor noștri, oferindu-le mijloacele și suportul necesar pentru a depăși această criză. Împreună cu colegii noștri am încercat să găsim, într-un timp cât mai scurt, soluții eficiente de adaptare la cele ce urmau să se întâmple, anticipând că în special piața de office va resimți impactul pandemiei.

Ce ați simțit că s-a schimbat pe piața de profil în anii de pandemie comparativ cu cei anteriori, inclusiv din punctul de vedere al dezvoltatorilor de proiecte imobiliare?
Pandemia ne-a arătat, din nou, importanța unor parteneriate stabile, pe termen lung, bazate pe sprijin, încredere și respect reciproc. În perioadele de criză, cum a fost cea prin care am trecut, se evidențiază bunele colaborări formate pe parcursul anilor, fiind nevoie ca toți cei implicați în managementul diverselor proiecte să colaboreze pentru a depăși acest impas împreună.

Cum a evoluat businessul Coral în anii 2021 și, respectiv, 2020? Care au fost provocările întâmpinate și cum ați reușit să le gestionați?
Anul 2020 a reprezentat pentru grupul nostru al patrulea an consecutiv cu o creștere constantă a cifrei de afaceri. Bineînțeles, la nivelul anului 2021, nu am putut discuta despre un avans semnificativ, atenția noastră fiind îndreptată către sprijinirea partenerilor existenți și adaptarea la noile condiții de lucru. Totuși, ne-am bucurat că, la final, cifrele au rămas constante. Suntem încrezători că, în anul curent, vom relua trendul crescător din 2020.

Ce ați simțit că s-a schimbat în nevoile/ cerințele dezvoltatorilor de ansambluri rezidențiale pe fondul pandemiei?
Piața de real estate este într-o continuă schimbare și adaptare la nevoile consumatorilor. Cred că, în momentul de față, orientarea pre- dominantă a investitorilor este către proiectele mixed-use. Majoritatea dezvoltatorilor au înțeles necesitatea societății de a îmbina cât mai ușor principalele segmente de activitate și au ales să se îndrepte către proiecte în care spațiile rezidențiale se împletesc cu zonele de business, sociale și de retail.
Totodată, pandemia a contribuit la o răspândire masivă a conceptului „work from home”, fapt care a atras atenția atât dezvoltatorilor, cât și cumpărătorilor, asupra necesității unor spații de locuire mai mari. Cred că acești factori vor contribui, de asemenea, la creșterea dezvoltărilor rezidențiale de tip casă și vilă.

Ce ați simțit că s-a schimbat în nevoile/ cerințele dezvoltatorilor de pe alte segmente imobiliare (birouri, hoteluri, spații logistice) pe fondul pandemiei?
În mod sigur, ultimii doi ani au influențat fie- care segment al pieței, atât pozitiv, cât și negativ. Bineînțeles, industria HoReCa a resimțit cel mai puternic efectele pandemiei și suntem bucuroși să constatăm că, de scurtă vreme, partenerii noștri din zona hotelieră încep să revină pe un trend crescător.
De asemenea, pandemia a fost o grea încercare și pentru jucătorii de pe piața de office, am văzut că dezvoltarea de noi proiecte a încetinit. Prioritatea proprietarilor de clădiri de birouri a fost aceea de a-și sprijini chiriașii și de a găsi împre- ună soluții pentru a depăși această perioadă – demonstrându-se, deci, iar, importanța parteneriatelor create în timp. Totuși, al doilea trimestru al anului 2022 a adus o majorare a ponderii celor care au revenit la birou și suntem încrezători că, în curând, vom reveni la activitatea de dinainte de pandemie.
Pe de altă parte, odată cu trecerea în mediul online a unei serii largi de activități, piața spațiilor logistice a experimentat o creștere semnificativă – dovedindu-se, încă o dată, că România este unul din cele mai importante huburi logistice europene.

Credeți că tendințele manifestate în ultimii doi ani pe piața imobiliară, în contextul pandemiei, se vor menține – și chiar accentua – în perioada care urmează?
Piața rezidențială a cunoscut, în ultimii doi ani, câteva tendințe clare, respectiv o scădere a cererii pe segmentul apartamentelor, în contra- punct cu o creștere semnificativă a interesului cumpărătorilor pentru terenuri sau case / vile cu teren. Totodată, casele ce încorporează și un birou, o zonă de lucru, au avut clar de câștigat în preferințele celor care au făcut achiziții în această perioadă. Cred că pandemia a tras un semnal de alarmă și acest trend se va menține și în următorii ani.

Ce proiecte noi au apărut în portofoliul Coral în ultimii doi ani?
Luând în considerare faptul că piața de office a avut o mică stagnare în perioada pandemică, portofoliul nostru s-a extins către sectorul rezidențial și cel logistic. Astfel, în materie de consultanță, cel mai recent proiect este „The Ivy”, un proiect rezidențial dezvoltat de către partenerii noștri de la Speedwell, în zona de nord a Bucureștiului.
Totodată, am reînceput colaborarea cu CTP, cel mai mare dezvoltator de spații logistice din România, preluând o bună parte din portofoliul acestora în administrare tehnică.
Pe segmentul office, am extins colaborarea cu AFI Europe prin preluarea primei faze a proiectului AFI Tech, o dezvoltare curajoasă a partenerilor noștri, amplasată într-o zonă ce urmează să se dezvolte rapid în următoarea perioadă.

Cum anticipați că va evolua businessul Coral în anul 2022? Pe ce intenționați să vă concentrați activitatea?
Cum spuneam, ne propunem să continuăm pe un trend crescător, pe care suntem încrezători că îl vom păstra. Intenționăm să ne concentrăm pe finalizarea softului de mentenanță dezvoltat intern, un soft care va aduce un plus pe piața de facility management din România, ca și pe implementarea acestuia în toate proiectele administrate până la finalul anului.
În același timp, am lansat, la sfârșitul anului trecut, brandul „Happy Home”, un concept ce-și propune să facă experiența acumulată de-a lungul anilor accesibilă consumatorului de rând. Prin www.happyhome.ro ne dorim să venim în sprijinul locuitorilor din București și Ilfov cu o serie întreagă de servicii.

Cum intenționați să gestionați provocările pe care le resimțiți în momentul de față?
Pentru noi, principiile care stau la baza activității rămân neschimbate. Ne concentrăm, zi de zi, să oferim servicii de cea mai bună calitate, bazate pe sprijin reciproc, încredere și respect. Cu ajutorul acestora am reușit, pe parcursul celor 30 de ani de activitate, să gestionăm provocările apărute – și la fel procedăm și în perioada actuală.

Ce oportunități de creștere întrevedeți pentru piața imobiliară autohtonă în anii ce urmează?
Cred că România s-a dovedit, de-a lungul timpului, un punct de mare interes pentru investitori, atât pentru cei autohtoni, cât și pentru cei străini. Piața imobiliară locală a fost într-o continuă creștere – bazată, bineînțeles, și pe o cerere constantă din partea consumatorilor – și cred că tendința va rămâne una crescătoare pentru încă o bună perioadă de timp.