in ,

Florin Mariş, CEO Hexagon – Despre business și perseverență în piața imobiliară

Cum a fost anul 2021 pentru Hexagon, pe ce anume v-ați concentrat activitatea?
Cu o prezență de peste 15 ani în domeniul imobiliar, grupul Hexagon se numără printre cei mai mari dezvoltatori din țară, activând până acum în sectorul rezidențial, comercial și cel de birouri. Astfel, având o vastă experiență, compania noastră s-a axat pe nevoile clienților în urma situațiilor generate de pandemie și a căutat să integreze cele mai bune soluții în cadrul proiectelor aflate în curs de dezvoltare.
Comparativ cu anii precedenți, în 2021 a avut loc o creștere semnificativă a vânzărilor în cadrul proiectelor rezidențiale, însă o schimbare a cerințelor clienților s-a văzut și pe piața birourilor. Spațiile de birouri au beneficiat de o nouă adaptare a facilităților, dezvoltatorii investind în amenajarea, modernizarea și adaptarea acestora.

Cum ați caracteriza evoluția pieței de real estate în anul 2021 – per ansamblu, dar și la nivelul sectoarelor de piață pe care activați (rezidențial și de birouri)?
La începutul pandemiei, situația din piața imobiliară a fost incertă, întrucât nici dezvoltatorii, nici beneficiarii finali nu știau la ce să se aștepte, majoritatea tranzacțiilor fiind puse pe hold. Ulterior, atunci când lucrurile au început să se așeze, iar clienții și-au schimbat percepția asupra spațiului de locuit, tranzacțiile imobiliare nu doar că au revenit la volumul de dinaintea pandemiei, ci au atins un nivel mai ridicat decât cel anticipat.
Clienții au devenit mai exigenți, astfel că și dezvoltatorii au încercat să adapteze proiectele la noile cerințe. Și aici nu facem referire doar la suprafețele apartamentelor, ci și la zona de spații verzi și la facilitățile oferite de ansamblurile rezidențiale și de birouri.
În 2021, cel mai solicitat sector a fost cel rezidențial, astfel că Hexagon a continuat construcția ansamblurilor aflate în execuție: proiectul mixt Estoria City, din București, dar și proiectul Azoria, din Cluj Napoca. Totodată, anul trecut am demarat lucrările la un alt proiect mixt în Cluj-Napoca, Zenia, și am achiziționat un teren pe Calea Turzii, tot în Cluj-Napoca, unde intenționăm să dezvoltăm un proiect comercial.

Care sunt planurile Hexagon pentru 2022? Pe ce intenționați să vă concentrați activitatea?
Dacă în 2021 ne-am axat mai mult pe proiecte rezidențiale, în ianuarie 2022 am început dezvoltarea unei clădiri de birouri în Cluj-Napoca, VIA Office. De asemenea, intenționăm ca în perioada următoare să activăm și în domeniul industrial, un sector nou pentru grupul nostru. Sectorul comercial rămâne și el în atenția noastră, iar în prezent analizăm mai multe oportunități de a dezvolta, la fel ca în anii precedenți, hipermarketuri pentru retaileri renumiți.

În ce stadiu se află în momentul de față proiectul Estoria City?
O primă dezvoltare a unui proiect mixt în zona Pallady, Estoria City este un proiect versatil, adaptat tuturor necesităților locuitorilor. Nu numai că este locul perfect în care să locuiești și să-ți faci cumpărăturile, dar poate fi și un spațiu de lucru ideal, asigurând condiții excelente pentru companii și angajați. Proiectul reprezintă un model de dezvoltare eficient și durabil, aderând la cele mai bune practici din domeniul imobiliar și fiind orientat către calitate și sustenabilitate.
Prima etapă a acestuia presupune dezvoltarea zonei comerciale pentru trei mari operatori de retail, Kaufland, Lidl si Leroy Merlin. Galeria comercială, magazinul Mobexpert și prima clădire rezidențială sunt planificate pentru cea de-a doua etapă, iar în cea de-a treia vor prinde contur prima clădire de birouri și încă trei clădiri rezidențiale. 1.200 de apartamente moderne vor acoperi toate necesitățile locatarilor, iar cei 60.000 de metri pătrați destinați spaților comerciale și spațiilor de birouri răspund ultimelor nevoi urbane.

Câte dintre unitățile locative din Estoria City au fost (pre)contractate până acum? Care au fost cele mai căutate tipuri de locuințe?
Până acum am (pre)contractat peste 80% din prima fază de rezidențial (singura pe care am deschis-o spre vânzare până acum), iar cele mai solicitate unități sunt studiourile și apartamentele de 2 camere..
Locuințele de tip studio au o adresabilitate mare, putând servi atât ca locuință personală, cât și în scop investițional. Este un produs care poate fi o alegere excelentă atât pentru o persoană singură, cât și pentru familii. Un alt argument îl reprezintă prețul, respectiv posibilitatea contractării prin credit ipotecar standard, dar și prin credit Prima Casă. Pentru investitori, acest tip de unități prezintă, de obicei, cel mai bun randament, fiind un produs ușor de închiriat, cu adresabilitate și accesibilitate mare.
Cumpărătorii noștri sunt în general cupluri sau familii aflate la început de drum, persoane cu vârste cuprinse între 25 și 45 de ani. Majoritatea achizițiilor se fac în scop personal și, deși există persoane care se află la prima achiziție, altele doresc să facă un upgrade locativ. Cele din urmă vor să se mute într-o zonă accesibilă ca preț, fără aglomerație, aflată în proximitatea tuturor mijloacelor de transport în comun și unde să beneficieze de toate facilitățile unei dezvoltări mixte.

Cum ați caracteriza potențialul pieței rezidențiale autohtone în momentul de față – per ansamblu, dar și privind specific la Cluj-Napoca, respectiv București?
Spre deosebire de București, unde în domeniul imobiliar activează foarte mulți dezvoltatori, atât din țară, cât și din străinătate, în Cluj-Napoca numărul investitorilor este foarte restrâns, unul dintre motivele principale fiind și terenurile disponibile pentru tranzacționare. Această situație se reflectă în prețul per metru pătrat al unui apartament din Cluj Napoca, dar și în valoarea chiriilor. Prin urmare, este probabil ca în perioada următoare să asistăm la o cerere mai mare decât oferta.

Spre ce gen de proiecte ați dori să vă îndreptați atenția – de birouri, rezidențiale, mixte? Vă interesează și alte piețe în afară de Cluj-Napoca și București?
În funcție de specificul fiecărui teren tranzacționat și în urma analizei pieței de la momentul respectiv, grupul decide către ce tip de proiect se îndreaptă. Proiectele mixte sunt în atenția noastră în perioada următoare pe piața din Cluj-Napoca, dar și pe cea din București. Spre exemplu, în Estoria City intenționăm să dezvoltăm o galerie comercială ce va deservi ansamblul, alături de magazinele deja dezvoltate. În 2022, interesul grupului rămâne axat pe orașele mari, dar și pe orașele mai mici, cu un potențial de dezvoltare a proiectelor comerciale.

Cum anticipați că va evolua piața imobiliară autohtonă în 2022 – per ansamblu, dar mai ales în sectoarele de piață pe care activați?
Spre deosebire de anul 2021, când a fost consemnată o creștere semnificativă a tranzacțiilor față de anul precedent, estimăm că 2022 va rămâne la nivelul tranzacțiilor efectuate în 2021 în sectoarele de piață în care grupul nostru activează. Grupul Hexagon a mai trecut prin situații incerte, de exemplu criza din 2008-2009, perioadă în care ne-am adaptat strategia pentru dezvoltarea proiectelor în condiții optime atât pentru noi, cât și pentru clienții noștri. În acea perioadă era o criză de lichidități în piață, în prezent situația este total opusă din acest punct de vedere: provocările generate de pandemie și de situația geopolitică se reflectă în numărul solicitărilor clienților de a-și plasa banii în active imobiliare.
Hexagon aduce în toate conceptele grupului o îmbinare de experiență, bună reputație și profesionalism. Astfel se pune baza succesului proiectelor noastre, prin intermerdiul cărora ne propunem să promovăm ideea unui “one stop shop”, să creăm comunități puternice, închegate, să aducem un aer proaspăt printr-o abordare coerentă, structurată și unitară.