Interviu oferit de către: Claudiu Bisnel, Managing Partner și Andrei Stoian, Partner publicației Romanian Property Awards
Claudiu Bisnel: “Atestată de proiectele din portofoliu, calitatea deosebită a serviciilor este „cea mai bună carte de vizită pe care o putem prezenta partenerilor noștri”
Andrei Stoian: „Respectarea principiilor ESG reprezintă o prioritate pentru noi în toate proiectele de care alegem să ne ocupăm.”
Fondată în anul 2016 compania de consultanță Brisk Group este lider pe piața locală a serviciilor de consultanță în construcții. Având, pe lângă sediul din București, birouri în Londra și în Chișinău, aceasta a crescut constant de la înființarea sa. Anul în curs nu va face excepție de la această tendință, reprezentanții companiei așteptându-se la consolidare și creștere.
Claudiu Bisnel, Managing Partner:
Dinamica acestui an a împins către strategii de ultim moment. BRISK Group se numără printre companiile care s-au dezvoltat în ultimii ani marcați de pandemie, război și pare că situațiile socio-economice încă sunt pe un fond instabil. Ce a condus la aceasta dezvoltare? Care a fost (și este) principalul pilon de ghidare?
Putem spune că BRISK Group a reușit să-și continue creșterea în ultimii ani, în ciuda șocurilor exogene și endogene, în primul rând datorită angajamentului de a oferi servicii de cea mai înaltă calitate. Credem că acest aspect decurge în mod firesc din atenția deosebită pe care o acordăm resursei noastre umane, atât când vine vorba de selecția specialiștilor pe care îi invităm să se alăture echipei noastre, cât și din investițiile pe care le realizăm în dezvoltarea lor permanentă. Poate părea un clișeu, dar, cu adevărat, standardul înalt de calitate a serviciilor pe care le oferim – atestat, bineînțeles, de proiectele din portofoliu – reprezintă cea mai bună carte de vizită pe care o putem prezenta clienților noștri potențiali. De aceea, putem spune că seriozitatea cu care am continuat să ne desfășurăm activitatea în ultimii ani, indiferent de contextul socioeconomic și politic global, ne-a ajutat nu doar să rămânem pe harta serviciilor de consultanță în domeniul construcțiilor, ci și să ne creștem notorietatea și, implicit, cota de piață. Bineînțeles că un ingredient foarte important în strategia noastră de business este constituit de eforturile permanente de a ne lărgi baza de clienți, atât pe plan național, cât și internațional – așa cum este normal în orice context de piață. Fără „fundația” despre care am amintit anterior, însă, toate aceste eforturi ar fi, în cele din urmă, lipsite de un impact semnificativ.
Pe lângă proiectele dezvoltate în România, ați traversat granițele, în contextul extinderii în peisajul de business mondial. Ce strategie susține aceste acțiuni și care sunt statele ce v-au deschis ușa?
Într-adevăr, după cum se știe, Brisk Group include, de câțiva ani buni deja, nu doar biroul din România, ci și un sediu în Marea Britanie, alături de unul în Republica Moldova. Decizia de a ne extinde pe aceste piețe a venit în mod firesc, date fiind nu doar obiectivele noastre de creștere pe termen mediu și lung, ci și experiența pe care o dobândisem, personal, activând pe piața britanică, înainte de fondarea propriei companii. Dacă intrarea pe piața din Moldova a reprezentat o „mutare” de business mai facilă datorită apropierii geografice și fondului cultural comun, extinderea în Marea Britanie, o piață mult mai concurențială comparativ cu cea din România, părea, la vremea respectivă, mai riscantă. Timpul a dovedit, însă, că am luat o foarte bună decizie de business, iar în momentul de față avem, și în Londra, o echipă foarte bine închegată de specialiști cu înalte calificări. Prezența Brisk pe piața britanică este, desigur, de o importanță strategică pentru noi: aceasta ne-a oferit și ne oferă în continuare o importantă deschidere către implicarea în proiecte de mare anvergură și notorietate din întreaga lume.
Aici am dori să menționăm, spre exemplu, proiectele din Arabia Saudită, inclusiv NEOM The Line, în dezvoltarea căruia suntem mândri să fim implicați. Este vorba despre un oraș vertical sustenabil, ultramodern, ce se va întinde pe o lungime de 175 de km și care a fost conceput în conexiune cu Aeroportul Internațional NEOM.
Tot ca urmare a prezenței noastre pe piața din Marea Britanie, în toamna anului 2022 am devenit membri ai British Aviation Group (BAG), o organizație de prestigiu pe plan internațional printre jucătorii din domeniile conexe aviației. Acest fapt a venit ca o confirmare a experienței dobândite de Brisk Group în domeniul proiectelor de infrastructură aviatică, dar și ca o deschidere către noi oportunități de colaborare în acest sector. Una dintre direcțiile spre care ne-am orientat în ultimii ani este cea a dezvoltării, respectiv a extinderii și modernizării de aeroporturi, iar dintre proiectele în care am fost implicați menționăm aeroporturile Heathrow, Manchester și Gatwick și extinderea aeroportului din Riyadh pentru care am furnizat o gamă extinsă de servicii, de la Design Management și Planning, la Project Controls.
Brisk Group, consolidare și creștere pentru anul 2023. Va continua acest trend și în anul 2024?
Compania noastră a reușit să se consolideze și să crească în anul 2023. Considerăm foarte important și că am reușit să începem anul 2024 cu un portofoliu alcătuit din mai bine de 500 de proiecte realizate sau aflate în derulare, cu o valoare cumulată de aproximativ trei miliarde de euro. Bineînțeles că pentru anul în curs ne menținem obiectivul de creștere a cifrei de afaceri, iar activitatea noastră de până acum ne confirmă așteptările.
Proiectul Amber Forest a fost unul etalon în anul 2023. V-ați îndreptat și către segmentul industrial-logistic, așa cum v-ați proiectat planurile la final de an trecut?
Sectorul rezidențial a reprezentat, încă de la început, un important domeniu de activitate pentru Brisk Group – fapt deloc surprinzător, credem noi, având în vedere „efervescența” investițiilor atrase de acesta. Totuși, în urmă cu nu foarte mulți ani atenția acordată calității construcției și în special respectării standardelor de sustenabilitate era mai scăzută comparativ cu ceea ce vedem azi la proiectele rezidențiale – prin urmare, la fel se întâmpla și cu cererea pentru servicii de top în materie de consultanță și project management în construcții. Ca atare, noi am căutat de la început să fim activi în toate sectoarele pieței imobiliare, având în vedere că cele corporate și-au manifestat mai din timp deschiderea de a face toate eforturile necesare pentru a livra în piață proiecte de calitate, în măsură să ofere un avantaj competitiv real potențialilor chiriași, dar și cumpărători. Avem în continuare în lucru proiecte importante în sectorul office, de retail sau industrial-logistic, precum dezvoltarea centrului logistic Lidl, din Ariceștii-Rahtivani, modernizarea fabricii BA Glass din București, numeroase magazine Kaufland, Penny, Mega-Image, mall-ul din Burgas, extinderea depozitului logistic high-bay Coca Cola etc.
În segmentul rezidențial, într-adevăr, colaborarea noastră cu Alesonor în cadrul proiectului Amber Forest este un foarte bun exemplu în ceea ce privește standardul de calitate pe care ne dorim și suntem în măsură să-l livrăm. De asemenea suntem mândri de implicarea noastră în proiecte precum Akcent City, Marina Snagov, Big Residence.
Trebuie să menționăm și colaborarea cu Ana Teleferic în cadrul unui proiect emblematic pentru orașul Brașov – reabilitarea și modernizarea restaurantului Panoramic și înlocuirea telecabinei Tâmpa cu una complet nouă, de ultimă generație.
Un important criteriu de care ținem cont în alegerea proiectelor de care ne ocupăm este rezonanța dintre valorile Brisk în ceea ce privește calitatea și implementarea normelor de sustenabilitate și cele ale dezvoltatorului.
Care sunt sectoarele cheie spre care ne vom îndrepta atenția în următorul an? Să fie o schimbare de paradigmă?
Pe plan local, vom rămâne deschiși, în continuare, spre toate sectoarele pieței imobiliare – rezidențial, logistic-industrial, office, retail, domeniul aeroportuar. Nu manifestăm o preferință deosebită pentru vreunul dintre aceste segmente, întrucât suntem în măsură să oferim consultanță la cele mai înalte standarde indiferent de tipul de proiect. Credem că structurarea activității noastre nu va suferi modificări majore per ansamblu, aceasta fiind dictată, în cele din urmă, de cererea primită din piață.
Andrei Stoian, Partner Brisk Group
Cum încadrati România în tabloul economic mondial? Finalul acestui an estimează o inflație de 4%. Ce predicții acordați anului 2025?
În ceea ce privește evoluția economiei naționale per ansamblu, avem încredere că previziunea de reducere a ratei de inflație, comparativ cu anul anterior, se va realiza – și probabil în jurul pragului estimat de autoritățile competente. În ceea ce privește piața pe care activăm, credem că și pentru anul viitor există un potențial de creștere, de vreme ce putem observa lansarea de noi proiecte, noi investiții, în diferite sectoare de activitate. Credem că un aspect important ce susține perspectivele de creștere a businessului nostru în special este dat de atenția sporită a dezvoltatorilor și constructorilor la calitatea de ansamblu a proiectelor pe care le livrează – și vorbim aici, în special, de implementarea normelor actuale de sustenabilitate. Acesta este un atu foarte important al companiei noastre, respectarea principiilor ESG fiind o prioritate pentru noi în toate proiectele de care alegem să ne ocupăm.
Ce reprezintă în viziunea BRISK Group conceptul de “oraș modern”? Putem discuta de un echilibru între verigele “lanțului trofic în construcții” (iar aici ne îndreptăm atenția și către infrastructură)?
Conceptul de „oraș modern” este, în opinia mea, mai greu de definit la modul abstract. Mulți sunt tentați să se uite, probabil, la exemplul Dubai și să-l ia drept etalon absolut în această privință. Dar, să fim realiști, nu orice oraș al lumii poate fi (re)construit de la zero – iar asta nu doar din considerente financiare, ci și cultural-istorice.
Conceptul lui Carlos Moreno despre orașul de 15 minute a câștigat o popularitate semnificativă în cercurile de planificare urbană, oferind o viziune asupra unor medii urbane sustenabile și locuibile. Acest model propune ca rezidenții să își poată satisface majoritatea nevoilor zilnice într-o scurtă plimbare sau o tură cu bicicleta de la casele lor, promovând mobilitatea cu emisii reduse de carbon, economiile locale și interacțiunea socială.
Deși conceptul de oraș de 15 minute este atractiv, fezabilitatea sa în peisajele urbane existente ridică întrebări. Pot orașele stabilite să se transforme pentru a se încadra în acest model sau este mai potrivit pentru zonele urbane nou construite? Provocarea constă în adaptarea infrastructurii existente, rezonificarea cartierelor și schimbarea tiparelor adânc înrădăcinate ale vieții urbane.
Această dezbatere se leagă de discuțiile mai ample despre viitorul orașelor. La un capăt al spectrului, avem viziuni precum NEOM The Line din Arabia Saudită. Acest proiect ambițios reprezintă o abatere radicală de la formele urbane tradiționale, evidențiind o abordare hiper-modernistă a planificării orașelor.
În contrast, avem mișcarea noului urbanism, promovată de figuri precum Leon Krier și susținută de Regele Charles al III-lea al Regatului Unit. Această abordare, exemplificată de orașul experimental Poundbury din Anglia, pledează pentru o revenire la formele urbane tradiționale. Poundbury pune accent pe cartierele ușor de parcurs pe jos, dezvoltările cu utilizare mixtă și stilurile arhitecturale care reflectă patrimoniul local.
Aceste viziuni divergente – futuristul NEOM și tradiționalistul Poundbury – reprezintă răspunsuri diferite la provocările urbanismului din secolul XXI. În timp ce NEOM îmbrățișează tehnologia de vârf și designul radical, Poundbury se uită în trecut pentru soluții sustenabile
În opinia noastră, conceptul de „oraș modern” aplicat Bucureștiului, spre exemplu, ar presupune armonizarea, din punct de vedere estetic, dar și funcțional, a „vechiului” cu „noul”. Asta înseamnă, fără discuții, recondiționarea clădirilor vechi și alinierea lor la normele actuale de sustenabilitate, dar și demararea unor construcții noi care să le respecte în egală (sau chiar mai mare) măsură. Bineînțeles că dezvoltarea și modernizarea infrastructurii trebuie inclusă și ea în ecuație, iar reducerea traficului și asigurarea unui număr suficient de locuri de parcare, fără a „tăia” din spațiile verzi și a obstrucționa circulația pietonilor, reprezintă obiective importante la acest capitol. La fel de importantă și cu impact semnificativ este dezvoltarea infrastructurii de transport în comun.
La modul ideal, vorbind despre ceea ce nouă ne place să numim „orașele viitorului”, aș vrea să menționez implicarea companiei într-o serie de proiecte în domeniul modelării orașelor 3D, în Marea Britanie. În opinia noastră, aceasta este o direcție importantă de dezvoltare, în care ne dorim să investim, întrucât credem că poate ușura mult munca urbaniștilor din întreaga lume, iar astfel să aducă îmbunătățiri vizibile în viețile locuitorilor marilor orașe.
Cultura organizațională este parte din ADN-ul companiei. Și-a confirmat acest lucru prin ascensiunea de care a dat dovadă în ultimii ani. Spre ce noi direcții vă îndreptați viziunea?
La Brisk Group ne desfășurăm activitatea pe fondul unei culturi organizaționale puternice, ce a susținut de-a lungul timpului creșterea și dezvoltarea organică a companiei, inclusiv pe plan internațional. La momentul actual, echipa noastră numără peste 80 de specialiști, afiliați celor trei birouri ale noastre, din București, Londra și Chișinău. Dincolo de creșterea numerică – dictată, în mod firesc, de creșterea volumului de activitate –, avem în vedere dezvoltarea constantă acapitalului nostru uman, atât printr-un proces de educare continuă și implicarea în proiecte din ce în ce mai complexe, cât și prin crearea unui mediu de lucru antrenant, propice unei dezvoltări profesionale sănătoase. Pentru viitor, am dori să ne extindem activitatea și în alte țări, încrezători fiind că putem aplica modelul de profesionalism testat deja de Brisk și în constituirea și creșterea unor noi echipe.
Anul trecut ați devenit furnizor al Casei Regale a României, un titlu care vă certifică poziția de top în cadrul consultanței în construcții. Cât de mult apreciem noi, ca țară, astfel de rezultate și, care este suportul pe care mediul public îl acordă business-urilor private?
Într-adevăr, am fost foarte mândri să primim titlul de Furnizor al Casei Regale și considerăm că, fără îndoială, acest fapt reprezintă un plus important când vine vorba de prestigiul și recunoașterea de care ne bucurăm pe piața românească de consultanță și project management în construcții. Credem că mediul public valorizează, per ansamblu, asemenea rezultate, acestea ajungând să facă parte, în timp, din nucleul imaginii unei companii. Condiția este, desigur, ca „laurii”, ca să spun așa, să fie binemeritați – și confirmați de calitatea susținută a serviciilor sau produselor oferite.
Cuvântul care a definit prima jumătate a acestui an:
În opinia mea, cuvântul care a definit evoluția economiei locale în prima jumătate a acestui an a fost „stabilitate” – un proces pe care nu îl consider încheiat, ci aflat în plină desfășurare. Pentru Brisk Group, aș spune „creștere” și, în subsidiar, „inovație”. Pe de o parte, creștere din punct de vedere financiar, dar și al portofoliului și echipei – din punct de vedere numeric, dar și ca grad de dezvoltare profesională. Pe de altă parte, inovație ca mod de abordare a proiectelor pe care le avem în derulare, în încercarea permanentă de a ridica ștacheta în domeniul construcțiilor.