in ,

Interviu: Atemporalitatea fiecărui proiect. Design-ul unei cariere pe axa dezvoltării

Interviu exclusiv oferit de către Teodora Lazăr, Founder DEDALO Agency

Considerăm că un antreprenor de succes are în spate o poveste complexă. Care este povestea Teodorei Lazăr, o tânără care a avut un vis, l-a materializat, iar acum se îndreaptă spre noi culmi.

Sunt o persoană cu un nivel ridicat de independență și cu o orientare spre antreprenoriat. Lucrez încă de când eram în liceu. După facultate, am locuit câțiva ani în Italia, o țară care m-a impresionat și care și-a lăsat amprenta pe dezvoltarea mea. Simt că acolo am devenit adult, cu adevărat.

Am fondat prima mea companie, DEDALO, când m-am întors în România, în 2008. Am pornit la drum cu trei cataloage de mobilier și am început să bat la ușile showroom-urilor, designerilor și arhitecților din București, pentru a le prezenta producătorii de top din Italia. Afacerea s-a dezvoltat organic. În decursul celor aproape 16 ani, am consolidat relații cu clienții din România, am extins portofoliul de branduri și am pornit primul showroom Dorelan. 

Pentru mine, este foarte important să fac ceea ce îmi place, cred foarte mult că pasiunea joacă un rol crucial în dezvoltarea personală și profesională a oamenilor, așa că am încercat întotdeauna să îmi găsesc menirea. 

Când mă raportez la mine, însă, faptul că sunt antreprenor sau femeie de business nu e primul lucru care îmi vine în minte. Eu, în primul rând, sunt mamă. Am doi copii minunați, de 7 și 12 ani, Matteo și Edoardo, cu care încerc să petrec cât mai mult timp posibil și cărora le sunt foarte recunoscătoare pentru înțelegerea de care dau dovadă. Consider că este foarte dificil să fii de succes în toate zonele vieții tale, așa că, pentru mine, este clar că există perioade când aloc mai multă energie businessului, așa cum există perioade când aloc mai multă energie familiei. Sunt recunoscătoare că am copii care înțeleg, chiar și la vârsta lor, că viața nu este un constant echilibru și care îmi sunt alături în această călătorie. 

Afirmați că vă plac lucrurile complicate și frumoase, în același timp. Care a fost cea mai importantă lecție pe care business-ul v-a dat-o și cum acel moment v-a schimbat o anumită percepție?

Am învățat că în afaceri, la fel ca în sport, este necesar să înveți să pierzi. Acest lucru vine la pachet cu dorința de a construi. Businessul m-a învățat să am răbdare, să evaluez bine lucrurile și mai apoi să iau decizia, să nu acționez din impuls.

Pasiunea pentru design v-a făcut să vă îndreptați atenția asupra unei nișe. În prezent, DEDALO are sub umbrela sa branduri de renume internațional. Oferiți-ne doar câteva nume și „criteriile” după care le-ați adus în portofoliu.  

Sunt mai bine de 16 ani de când am fondat DEDALO, agenția care reprezintă, în România branduri premium de mobilier italian. Încă de la început, mi-am propus să arăt publicului cât de inovator și de ofertant este designul italian, cât de frumoase și ce nivel înalt de calitate au produsele realizate în Italia. La început, aveam trei branduri în portofoliu, acum avem peste 28-30, toate premium, curatoriate cu atenție. Am livrat sute de proiecte de amenajare alături de designeri, antreprenori și hotelieri din România, produsele noastre se găsesc în locuri emblematice, din București și din țară. În acest context, simt că mi-am adus aportul la poziționarea designului italian în România și la dezvoltarea strategiei de penetrare a pieței, pentru o serie de producători de top, care și-au consolidat, prin eforturile noastre, amprenta în țară. Mai mult, implicarea noastră se extinde și dincolo de granițele țării, fiindcă activăm și în Bulgaria, Ungaria și Republica Moldova. 

DORELAN, unul dintre cele mai importante brand-uri la nivel mondial, s-a introdus publicului din România destul de recent. Cum a fost primit și, mai ales, cărui tip de public îi este adresat?

DORELAN este un brand producător de saltele cu o istorie de aproape 50 de ani, unul dintre cele mai bune din lume, aș zice. Când am început distribuția sa, am știut că, dacă vrem să introducem compania pe piața locală, este necesar ca publicul să poată testa produsele și să înțeleagă cum se simt și cum se diferențiază ele de concurență. De aceea, am considerat că soluția ideală de business este să avem un showroom în București. 

De când am deschis acest punct, în anul 2021, eforturile noastre s-au îndreptat spre a informa și a ilustra beneficiile unei saltele și rolul pe care aceasta îl joacă în setarea calității vieții unei persoane. Nu mă înțelege greșit, prima persoană cu care am început sunt chiar eu. Eu eram tipul de consumator care aloca timp și buget pentru patul propriu-zis, care se focusa pe designul și calitatea patului și trecea salteaua la “și altele”. Pe măsură ce am studiat subiectul, am descoperit importanța saltelei pentru un somn odihnitor, revitalizant, pentru eliminarea durerilor corporale etc. Am experimentat pe propria mea persoană ce înseamnă să dormi pe o saltea nepotrivită versus sentimentul de relaxare și revitalizare pe care ți-l poate oferi o saltea bună, de calitate, potrivită nevoilor și preferințelor tale. Și acum am clienți care mă sună și îmi mulțumesc pentru că i-am ajutat să își aleagă o saltea care le-a schimbat viața. 

Saltelele Dorelan au, în teorie, o durată de viață de 10 ani. Zic “în teorie”, pentru că aceasta este perioada pe care producătorul a analizat-o. În urma acestor teste, a rezultat că, în acest interval, salteaua nu își pierde din calitățile tehnice, singura schimbare observată fiind că pierde doar 0.01 cm din înălțime. 

Motivul pentru care, însă, saltelele se schimbă la 7-10 ani este că, atunci când gradul de utilizare este mare, ele captează praf, apă din mediul ambient etc. Transferul de căldură, bacterii și apă dintre saltea și corpul uman face ca, în timp, salteaua să facă acumulări care, în timp, pot deveni dăunătoare. De aceea, un interval bun de schimbare ar fi la 7-10 ani. 

Cât de mult cântărește calitatea unui produs în fața costului? Sesizați o schimbare de percepție în acest sens?

Am decis să comercializez produse made in Italy deoarece, pe lângă un design excepțional, calitatea vine la pachet, iar clienții noștri sunt atenți la aceste două aspecte. Cea mai scumpă saltea pe care o avem noi în showroom cred că înseamnă, timp de trei ani, o cafea pe zi.

Domeniul hotelier promite să de dezvolte în anii următori. Saltelele DORELAN sunt prezente deja în primul Swissotel din România. Spre ce alte brand-uri internaționale vă îndreptați atenția?

Industria de HoReCa din România este foarte dinamică, în curs de maturizare. Avem atât branduri internaționale interesate să investească în țara noastră, cât și antreprenori locali, orientați spre calitate și experiențe premium. Dezvoltarea industriei este în concordanță și cu industriile adiacente, cum sunt cele de arhitectură, design, mobilier. Avem profesioniști excelenți, creativi, cu spirit pragmatic, care livrează proiecte de amenajare superbe, la standarde înalte. Sunt mândră să văd cum integrează produsele noastre în aceste proiecte și să știu că am contribuit la ele.

Swissôtel, unul dintre cele mai prestigioase branduri elvețiene din lume, a fost adus și în Poiana Brașov. Sinonim cu ospitalitatea elvețiană și cu tot ceea ce este de iubit în Elveția – servicii, stil și fiabilitate, sunt încântată că saltelele Dorelanși nu numai, susțin excelența și standardele. Prezența noastră pe acest segment este o dovadă a muncii, a consecvenței și a calității fără compromisuri. Intenționăm să ne extindem și să fim alături de partenerii noștri, cei cu care împărtășim aceleași valori.

În minunatul proiect Swissotel am livrat prin partenerii agenției produse Dorelan, Ditreitalia si Biliani. Dorelan se regăsește ca și furnizor agreat în lanțuri hoteliere precum ACCOR, RELAIS & CHATEAUX etc.

Cum este descrisă în cifre, în acest moment, compania DEDALO?

Anul trecut, grupul Dedalo a raportat o cifră de afaceri de peste 1,6 milioane, înregistrând o creștere de peste 20% față de anul anterior.

Eforturile noastre de a promova designul și măiestria producătorilor italieni contribuie nu doar la creșterea influenței acestora în România, dar și la susținerea industriilor locale de design, arhitectură, HoReCa și dezvoltare imobiliară. Sunt încântată să observ o creștere constantă a solicitărilor pentru mobilier personalizat, ceea ce ne permite să lucrăm îndeaproape cu clienții noștri – designeri, proprietari și operatori – și să simțim cu adevărat că ne lăsăm amprenta pe proiectele lor.

Dacă la începutul interviului discutam despre vise și idealuri, ce viziune v-ați setati pentru viitorul apropiat ?

Pentru noi, este o prioritate să avem o rețea de distribuție bine reprezentată în România, atât prin puncte proprii, cât și prin francize. Ne dorim să fim aproape de clienții noștri și să le oferim sprijin constant. De aceea, ne propunem să deschidem diferite showroom-uri și în afara Bucureștiului, în această vară inaugurându-l pe cel din Brașov. Explorăm alte opțiuni de dezvoltare și francizare.

Pentru următorii ani, îmi propun să creștem ponderea industriei HoReCa în portofoliul nostru de clienți, astfel încât să ajungă la 30-40%. 

“Non c’e modo migliore di trascorrere la vita che nell’aspirazione di diventare sempre piu perfetto.” – în incheiere, câteva cuvinte în graiul țării ce ți-a oferit aripi. Cât inspiri și cât te lași inspirată?

Italia mi-a fost “casă” pentru mai bine de 17 ani, practic aproape jumatate din viața mea . Italia și-a pus amprenta în personalitatea mea, în modul de a gândi și de a mă comporta …și în modul de a găti Frumusețea în Italia o regăsești atât la munte, cât și la mare, în orașele imense, dar și în cele mai mici sătuce, numite “borgo”. Atât timp cât te trezești în fiecare zi înconjurată de frumusețe, ochiul se formează și caută frumosul. Iubesc tot ceea ce e frumos, atenția către design, detalii și cordialitatea italienilor…și caut să transmit mai departe aceleași valori, atât copiilor mei, cât și angajaților.

„Am învățat că în afaceri, la fel ca în sport, este necesar să înveți să pierzi. Acest lucru vine la pachet cu dorința de a construi.”