Interviu oferit în exclusivitate: Andrei SANDU, Managing Owner MEDIA CITY
Compania a fost premiată în cadrul Galei “Romanian Property Awards” cu proiectul Icon Garden, la categoria Development – Residential Boutique Development.
„Avem nevoie de un plan urbanistic actualizat, nu de cel care în urmă cu 20 de ani prezenta imaginea Bucureștiului de atunci. Se împlinesc 5 ani de când, la nivelul primăriei capitalei, nu s-a mai aprobat un plan urbanistic zonal, iar în zonele în care încă mai sunt reperele urbanistice necesare ca să poți demara obținerea unei autorizații de construire, procesul de obținere al acesteia este mai lung și mai greu decât execuția în sine a proiectului.”
Primul capitol al vieții profesionale v-a plasat în tabloul de business sub egida de broker imobiliar. Ultimii 28 de ani vă prezintă sub titulatura de dezvoltator imobiliar. Ce gând a premeditat decizia de a dezvolta în nume propriu proiecte, mai exact, de a vă implica direct în tot ceea ce reprezintă construcția și livrarea?
De fapt, în primul capitol al vieții profesionale, m-am aflat în postura de inginer constructor, ulterior am luat contact cu piața imobiliară. De la momentul înființării firmei, din 1996 și până în 2012, MediaCity a funcționat ca o agenție imobiliară, concentrându-și activitatea cu precădere pe segmentul rezidențial. În această etapă ne-am adus contribuția la realizarea a numeroase proiecte rezidențiale, acoperind activități de consultanță, studii de piață, marketing și vânzări, sau obținerea de finanțări pentru clienții noștri.
Începând cu anul 2012, folosind know how-ul acumulat în perioada anterioară, am început dezvoltarea proiectelor rezidențiale proprii. Din această poziție, am gestionat întregul proces presupus de dezvoltarea unui ansamblu rezidențial: de la identificarea locațiilor viitoarelor proiecte, la alegerea conceptului de proiect, încheind cu vânzarea unităților către clientul final și oferirea de servicii post-tranzacție celor interesați.
V-ați însușit misiunea de a contribui la dezvoltarea pieței imobiliare din țară. Cum este această misiune respectată, în termeni de proiecte realizate?
Am realizat până în prezent cu succes 15 proiecte imobiliare. Unul dintre lucrurile cu care ne mândrim este faptul că am venit în permanență în întâmpinarea nevoilor și dorințelor clienților noștri cu lucruri noi. În ultimii ani am pus un accent deosebit pe sustenabilitatea locuințelor construite de noi și pe o flexibilitate deosebită în ceea ce privește dorințele clienților noștri, deoarece orientarea către client e foarte importantă pentru noi.
În acest moment, unul pe care îl putem descrie ca fiind un fel de „roller-coaster”, unde vă poziționați pe segmentul de real estate din România?
Segmentul de real estate din țara noastră este într-adevăr unul foarte dinamic, cu o variabilitate foarte mare atât a prețurilor, cât și a numărului și tipurilor de proiecte. Media City a căutat în tot acest timp să respecte trei principii cu care am pornit la drum. Primul dintre ele este faptul că noi construim locuințe accesibile pentru oameni și familii care muncesc din greu. Din acest motiv căutăm să avem un echilibru bun între costul final al locuinței/mp și zona în care construim, astfel încât oamenii să și le poată permite. Cel de-al doilea, este să fim tot timpul, necondiționat, disponibili pentru clienții noștri. Ne întâlnim cu plăcere cu ei. Am găsit întotdeauna soluții atunci când au apărut probleme. Ne place să spunem că suntem niște “rezolvatori de probleme”. Iar cel de-al treilea, este bucuria de a lăsa ceva frumos în urma noastră. De aceea acordăm o atenție deosebită conceptului de sustenabilitate, care este prezent în ceea ce facem, de la prima etapă a dezvoltării proiectului și mult timp după ce acesta este încheiat.
Ghica Apartments, Titan Premium Aparments și Icon Garden sunt doar trei proiecte pe care le vom avea drept reper în rândurile de mai jos. Punctele comune sunt evidente: locații strategice, arhitectura deosebită, accent pe comunitate. Ce creează însă diferențierea dintre acestea. Și, mai mult, cu ce se diferențiază Media City de ceilalți actori activi în scenariul imobiliar național?
Atât Ghica Apartments, cât și Titan Premium Apartments sunt proiecte care se adresează familiilor cu venituri medii și tinerilor la început de drum, oferindu-le acestora apartamente confortabile, corect executate, la prețuri accesibile.
Icon Garden este un proiect premium, adresându-se famiilor cu venituri peste medie, apartamentele fiind dotate cu cele mai noi tehnologii existente în piață, enumerând aici încălzirea în pardoseală, răcirea centralizată, pompe de căldură și recuperatoare de căldură.
Toate aceste proiecte dovedesc preocuparea pentru sustenabilitate si conservarea energiei, toate fiind dotate cu panouri solare, bine izolate termic, având spații verzi generoase și suprafețe ergonomic organizate.
Noi, Media City, punem accent pe autenticitate și respect în relația cu clienții noștri, pe răspunderea pe care o avem în ceea ce privește calitatea produselor livrate, pe siguranță în exploatarea imobilelor în timp, și pe economia în expolatare a acestora.
Cum definiți apetitul investițional? Sunt românii dispuși să investească în sectorul imobiliar sau, încet dar sigur, sunt detronați de către străini?
Apetitul investițional al românilor este în continuare ridicat. Ne așteptăm ca acest trend să continue atât vreme cât va exista creștere economică. Studiile arată că investițiile în sectorul imobiliar sunt principalul instrument de investiții pentru majoritatea românilor.
De asemenea, ne aflăm într-o piață care nu a avut încă șansa de a ajunge la maturitate. Cererea este în continuare mai mare decât oferta și probabil, țînând cont de provocările actuale în ceea ce privește autorizarea proiectelor, va rămâne în continuare așa încă o bună bucată e timp.
Profilul clientului s-a modificat, în special în ultimii trei ani. Impactul schimbărilor la nivel social și economic vă conduc spre anumite concluzii în baza cărora gândiți mai departe proiectele?
Într-adevăr, profilul clientului s-a schimbat. Aș spune că a evaluat, este informat, atât din punct de vedere tehnic, dar și juridic, știe ce așteptări ar trebui să aibă, ce criterii sunt importante pentru el și cum să evalueze și să compare mai multe oferte între ele.
N-aș putea spune că ne influențează abordarea asupra proiectelor, deoarece întotdeauna le-am gândit cu simt de răspundere și în concordanță cu standardele tehnice ale momentului. Însă ne bucură că acum avem dialog cu un client informat care poate să aprecieze și să diferențieze un produs față de altul, fără a fi prețul singurul criteriu de diferențiere.
În România anului 2024, este prețul un reper în alegerea unei locuințe?
Prețul va fi întotdeauna un element de diferențiere, între produse aproximativ similare, însă aș spune cu nu mai este cel mai important reper, fără să se țină cont și de celelalte elemente de diferențiere.
Care sunt principalii factori care definesc „pulsul” domeniului construcțiilor în România?
Vorbind de domeniul construcțiilor rezidențiale, piața a scăzut cu aproximativ 20% față de anul trecut. La nivelul Bucureștiului, unul din motivele principale este anularea planurilor urbanistice de sector existente, în 4 din cele 6 sectoare și neînlocuirea lor. Practic, vorbim despre o zonă uriașă, aproximativ 65% din suprafața totală în care singurele repere urbanistice se raportează la un plan urbanistic general, întocmit cu 20 ani în urmă, care aproape în totalitate nu mai reflectă realitățile și nevoile actuale ale capitalei. Un alt motiv, ar fi faptul că se împlinesc 5 ani de când, la nivelul primăriei capitalei, nu s-a mai aprobat un plan urbanistic zonal, iar în zonele în care încă mai sunt reperele urbanistice necesare ca să poți demara obținerea unei autorizații de construire, procesul de obținere al acesteia este mai lung și mai greu decât execuția în sine a proiectului.
Ca orice vizionar, vă faceți planurile în funcție de anumite statistici aproximate la viitorul apropiat. Care este viziunea Media City pentru anul următor?
Ne așteptăm ca anul următor să se continue trendul ascendent al dinamicii pieței, pe fondul scăderii dobânzii de referință și, respectiv, prin creșterea apetitului pentru creditare. Odată cu scăderea dobânzilor, ne așteptăm la o creștere a prețurilor pe fondul penuriei de autorizații de proiecte noi și, de asemenea, sperăm la continuarea îmbunătățirii calității proiectelor, în general.
În anul 2025 vom finaliza și livra către clienți proiectul Icon Garden, situat în zona Șos. Moșilor, vom începe lucrările la proiectul Titan Premium Apartments, unde așteptăm obținerea autorizației de construire spre sfârșitul anului 2024, și sperăm să începem lucrările și la faza a 2-a a proiectului Ghica Apartments.
Ne așteptăm ca prețurile să-și continue trendul ascendent în principal pe fondul reducerii numărului de autorizații de construire ce se vor elibera.
Material susținut de Romanian Property Awards.