in ,

“Pentru Bucureşti, și nu numai, observăm disponibilitatea de a investi într-un apartament mai mare” – Liviu Ioneanu, Co-CEO h4l Development

Interviu exclusiv oferit de către Liviu Ioneanu, Co-CEO h4l Development publicației Investing în Property, ediția a V-a

h4l The Village

Dezvoltatorul imobiliar h4l Development are 7 proiecte în diverse faze de proiectare, dintre care cinci în București, două în Brașov și unul în Constanța. Compania are în plan să finalizeze 50.000 de apartamente până în 2035. Pentru a-și atinge obiectivele de business, compania a acumulat mai multe terenuri în cinci orașe din țară, printre care și cele 27 de hectare în Pipera, unde este proiectat The Village cu un total de 1.200 apartamente.

Care este viziunea h4l pentru viitorul apropiat?

Viziunea h4l este una singură – casa pentru viaţă. Este valabilă atât pentru azi, pentru mâine cât şi pentru 2050, anul în care Europa se aşteaptă să ajungă la 0 emisii de gaze cu efect de seră. Pentru viitorul apropiat noi avem focus să livrăm primele cartiere. Atunci când am finalizat primul cartier putem spune că piaţa imobiliară din România a început procesul de maturizare. De altfel, un proces lung, foarte lung. Pe lângă The Village, urmează Millennium cu 718 apartamente tot în Pipera și Holban din Băneasa, cu 265 de apartamente. Un alt proiect planificat, cu un total de 900 de apartamente, se va realiza pe un teren de circa 22.000 de metri pătrați ce a aparținut fabricii Alumil din cartierul bucureștean Rahova. De asemenea, am primit autorizație pentru construcția unei galerii cu o suprafață de circa 2.400 de metri pătrați, având integrată o parcare cu 125 de locuri. Spațiile sunt deja închiriate unor retaileri. Avem în plan astfel de proiecte pe terenuri pe care le deținem în Brașov, Giurgiu și Brăila, cel mai avansat în acest moment.

“Home for life” este o promisiune și o carte de vizită pentru dvs. Care este filosofia din spatele acestui concept?

Home for life este numele proiectului nostru și fiecare cartier primește în denumire abrevierea h4l. Practic, pentru asta existăm, pentru a crea în România (cel puţin pentru moment) cartiere pline de viaţă. Din păcate, de cele mai multe ori, în acest sector, profitul a fost pus înainte de orice. Ideea de a construi un spaţiu în care omul să se simtă împlinit, fericit a trecut pe un plan secund. Noi suntem diferiţi. Noi punem, înainte de orice, promisiunea de a construi pentru plăcerea de a locui cu drag, de a alege cu sufletul. În acest sens avem un sistem de 36 de puncte pe care îl respectăm ca să ajungem la acest rezultat. E foarte important să precizez că şi noi suntem o companie comercială, că existenţa noastră este dependentă de generarea de profit, însă noi nu îl punem pe primul plan. Ne-am setat un rezultat înalt – casa pentru viaţă (home for life) și totul devine mai ușor, de la recrutarea unor oameni buni profesional, motivați să dea totul în fiecare zi, până la credibilitate în faţa clientului. Aceasta este realitatea în care se încadrează h4l Development, ştim că dacă livrăm cartiere pline de viață, profitul va veni. Şi mai este ceva în toată această ecuaţie, ideea de a oferi un preţ corect. Preţul corect este o noţiune care pare relativă, însă pentru cineva care se uită la preţurile din piaţă, pentru cineva care compară, acesta va fi elementul care va face diferenţa. Preţul şi, în definitiv, capacitatea de a inova fac astăzi, în multe cazuri, diferenţa dintre faliment şi atingerea viziunii.

„Am observat un număr tot mai mare de persoane care pot cumpăra
un apartament
cu plata integrală
şi o dorinţă mare
de a veni
direct către dezvoltator.”

Șapte proiecte, șapte cartiere ce vor oferi locuitorilor din București, Brașov și Constanța noi opțiuni de locuit. Putem vorbi de o cifră cu o importanță simbolică?

La h4l credem în cifre magice, în case concepute pentru a fi un spaţiu pentru viaţă. Cifrele magice au făcut întotdeauna parte din viaţa omului, din obiceiurile și tradițiile unui popor şi mă refer aici la ţăranul român. Toate casele erau create aşa, ca temple pentru viață, toate aveau un axis mundi, care conecta omul cu cerul. Am uitat toate lucrurile acestea, din păcate. Sunt 7 cartiere în 3 oraşe, deci sunt chiar două cifre magice. Trăim o perioadă de incertitudine şi, în consecinţă, e mai greu ca niciodată să păstrezi cadenţa pe care ai planificat-o pe fiecare proiect. Termenele de finalizare sunt menţionate pe site-ul nostru pentru fiecare cartier. Aş mai menţiona că, pentru h4l THE VILLAGE, showroom-ul este finalizat şi lucrările avansează foarte bine. Maniera de a autoriza proiectele în Bucureşti este una specială, însă nimic nu este de nedepăşit atunci când îţi propui un lucru mare şi când toată echipa crede în el. Schimbarea mediului este cel mai bun lucru care se poate întâmpla acestui sector pentru că va păstra în viaţă proiectele cu adevărat valoroase, acelea care aduc cu adevărat o schimbare în viaţa clientului final, a omului care trăieşte în apartament. Şi aici nu cred că putem vorbi de adaptare, este mai degrabă, o validare a modelului de business, o validare a viziunii.

Din punct de vedere al strategiei de business, considerați imperativă regândirea anumitor planuri în conformitate cu cererea pieței?

Da, este esenţială adaptarea, dar este foarte greu de realizat în acest domeniu. E ideal să îţi faci bine temele când porneşti la drum. Acesta este avantajul h4l, conceptul nostru funcţionează şi în vreme de boom economic şi în vreme de criză. Şi sunt patru puncte cheie care îl fac valid în ambele situaţii: înaintea profitului punem ideea de a construi spaţii pline de viață, am optimizat totul ca să oferim soluţii avansate, premium, la preţul corect, lucrăm cu profesioniști (fie că sunt deja recrutaţi în echipă sau sunt doar furnizori de servicii) și, nu în ultimul rând, inovăm – căutăm în permanenţă soluţiile potrivite cu viziunea noastră. Toate aceste patru puncte ne ajută să fim credibili. Oamenii îşi doresc să exploreze lumea h4l şi, după ce o înţeleg, după ce o validează, alegerea devine firească pentru ei.

„Oamenii îşi doresc să exploreze lumea h4l şi, după ce o înţeleg, după ce o validează, alegerea devine firească pentru ei.”

Cum definiți profilul clientului în prezent? Ce anume s-a schimbat în abordare, în special cu privire la modalitatea prin care românii își achiziționează o locuință?

Cred că lucrurile sunt diferite de la un oraş la altul, de la o zonă la alta. Dacă mă gândesc la Bucureşti, aici observăm o creştere a aşteptărilor, dar şi o disponibilitate de a investi într-un apartament mai mare. De asemenea, pandemia i-a făcut pe români să conștientizeze, aş spune să re-conștientizeze, binefacerea pe care o aduce timpul petrecut în natură, oricât de puțin ar fi el. În consecinţă, cererea pentru case cu grădină şi apartamente cu terasă a crescut, iar noi ştiam asta, ştiam că oamenii sunt mai fericiţi astfel, de aceea, am proiectat toate apartamentele cu terasă şi toate casele cu grădină. În Bucureşti am observat un număr tot mai mare de persoane care pot cumpăra un apartament cu plata integrală şi o dorinţă mare de a veni direct către dezvoltator, de a ocoli serviciile de intermediere.

Prin ce metode se adaptează h4l la sustenabilitate și digitalizare?

Sunt mai multe elemente care fac parte din ADN-ul h4l. De pildă, folosim cel mai avansat sistem de management al lead-urilor şi clienţilor sau avem o preocupare majoră pentru a facilita utilizarea maşinilor electrice şi, de aici, a rezultat o dezvoltare specială a reţelelor electrice, dar şi un design dedicat pentru casele cu grădină. Aş aduce aici în discuţie câteva dintre cele 36 de puncte din promisiunea h4l:

  • Armonie cu natura – dezvoltare în armonie cu natura cu focus pe a avea spaţii verzi generoase;
  • Eficiență energetică mare – scădere cu minim 40% a consumului de energie faţă de media din România, adică facturi la întreținere cu 40% mai mici;
  • Utilizarea de soluţii tehnice sustenabile – o parte însemnată din materiale sunt reciclabile și toate au durată mare de viață;
  • Impact scăzut asupra mediului.
  • Proiectare 3D BIM – arhitecţii, inginerii (atât cei responsabilide structură, cât şi cei responsabili de instalaţii), constructorul, managerii de proiect lucrează pe modele 3D integrate – totul este optimizat, astfel scad spre minim riscurile din procesele de proiectare și management al calității (verificare pe șantier).

h4l Development s-a numărat printre câștigătorii Romanian Property Awards la Categoria Residential Large Scale Development, cu proiectul The Village.

Unul dintre cele 7 proiecte în diverse faze de dezvoltare, h4l The Village se află în Pipera, într-o zonă verde, liniștită pe malul Lacului Șaulei, pe o suprafață de teren generoasă, 270 000 mp. Se vor construi 1136 de case (P+1) cu grădină între 35 și 70 mp și 148 de case de tipul TOWNHOUSE (P+2) cu grădină între 100 și 200 mp cu vedere și acces direct spre Lacul Șaulei.

Proiectul se adresează tuturor celor care apreciază stilul de viață la un nivel înalt de calitate a locuirii premium. Una dintre criteriile principale ale companiei este reprezentată de stabilirea de noi referințe pentru România.

Liviu Ioneanu, CEO h4l Development