in ,

Dragoș Bonea, Director General Delta Studio, despre pariul cu anul 2023

Interviu realizat de către Alexandra Atomei, Content Manager, Investing in Property

În business, cei care cunosc pulsul pieței, pot inova în orice perioadă. Delta Studio este una dintre acele companii care au simțit potențialul industriei încă de la început. Despre planurile de dezvoltare, actuale proiecte și noi țări “de cucerit”, ne vorbește în interviul de mai jos Dragoș Bonea, Director General Delta Studio.

  • Vom introduce acest interviu cu o primă întrebare: care este motivația ce face ca motoarele Delta Studio să funcționeze la capacitate maximă (și o spunem asumat pentru că cifrele indică o dezvoltare în ultimul an, subiect la care vom reveni însă)?

În esență, strategia pe care am mizat  în ultimii 2-3 ani a fost trecerea de la “furnizor de materiale pentru interioarele premium” la “furnizor de interioare premium”. Adică interioare livrate la cheie, pentru care ne asumăm întreaga responsabilitate: concept (proiect), materiale, execuție. Am dezvoltat un birou de arhitectură propriu și un portofoliu de echipe de execuție certificate de noi (conform unui standard pe care îl urmărim cu atenție). Am constatat un interes important pentru acest tip de serviciu, în special pe piața premium, atât pe retail (B2C), cât și pentru dezvoltatori (B2B).

Cred că oricine a trecut prin experiența amenajării interioare a locuinței, pe care a gestionat-o de unul singur, a întâmpinat o multitudine de probleme. Există tot felul de povești care de care mai “amuzante” pe această tema. De regulă, ajunge să coste și să dureze cel puțin dublu față de cât a fost estimat inițial. Iar rezultatul final este mult sub așteptările inițiale. Noi preluăm în întregime responsabilitatea gestionării proiectelor de amenajare, garantăm încadrarea în cost, în termene și, în primul rând, în aspectul și funcționalitatea promisă. Clienții noștri de retail sunt în general specialiști pe domeniile lor de activitate: medici, avocați, IT-ști, antreprenori, care pun preț pe timpul lor și înțeleg eficiența.

Pe de altă parte și dezvoltatorii (B2B), în special cei care se adresează segmentului premium, au ajuns la concluzia că este mai eficient să “delege” realizarea interioarelor către noi. Clienții lor care cumpără locuințe premium își doresc, în primul rând, personalizarea amenajării, iar pentru dezvoltator este foarte complicat să facă acest lucru. Am inițiat în acest sens un parteneriat, pe care l-am numit “Delta Studio Inside”,  adresat dezvoltatorilor de ansambluri rezidențiale premium, pe care îl considerăm de mare succes.

  • Cu toții știm că începutul de an este un indicator real asupra potențialului de business, prin comparație cu anii trecuți. Ce ne puteți spune despre impactul produs de ultimii doi ani asupra companiei? Au fost schimbările economice și sociale privite mai mult dintr-un unghi constructiv, prin care adaptabilitatea a condus la inovație? Multe dintre companii au pierdut acest joc…

Ultimii ani au fost într-adevăr destul de “imprevizibili”. La început ne-a speriat pandemia, pentru ca apoi să constatăm un interes crescut pentru amenajarea locuințelor tocmai din cauza că oamenii erau obligați să își petreacă mai mult timp acasă. Apoi, au urmat problemele legate de lanțul de aprovizionare, din cauza creșterii termenelor de producție și creșterii costului transportului. Apoi creșterea prețurilor de producție din cauza inflației. Aceste probleme ne-au forțat să evaluăm mai strict și inevitabil să îmbunătățim portofoliul de furnizori.

Apoi, în ultimul an, ne-am confruntat cu turbulențe pe piața imobiliară, de care suntem puternic legați. Din fericire pentru business-ul nostru, segmentul premium, pe care suntem poziționați noi, a fost mult mai puțin afectat decât cel economic. Iar  “pariul” nostru a fost să demonstrăm că designul de interior aduce o valoare importantă spațiilor contribuind în mod esențial la succesul proiectelor imobiliare. Și consider că am reușit.

  • Iar acum, ne dorim să revenim la cifre. Ați afirmat în alte publicații că, datorită creșterii activității, sunteți nevoiți să vă mutați sediul într-un nou centru logistic. Ce investiție presupune această mutare și cum este privită, din punct de vedere “palpabil” (teren, proiect, autorizații, implementare proiect, stadiu lucrărilor, termen de finalizare).

Am achiziționat un teren de aproximativ 30.000 m2 situat la ieșirea din București pe autostrada A1 într-o zona în care există mai multe centre logistice. Acum suntem în faza de autorizare a proiectului. Am avut o problemă cu asigurarea utilităților, însă am rezolvat-o deja. Valoarea totală estimată a proiectului este în jur de 10 milioane euro, însă avem în vedere dezvoltarea în cel puțin două faze. Sper să începem lucrările anul viitor. Mizăm în același timp și pe obținerea unei finanțări nerambursabile în măsura în care reușim să ne încadrăm în facilitățile create in acest sens.

  • Vom rămâne tot în zona de investiții și vom povesti despre cel de-al doilea proiect rezidențial, situat în Corbeanca. Vă oferim cuvântul:

Am mizat pe Corbeanca, în primul rând datorită proiectelor de infrastructură în desfășurare (drumul expres către bulevardul Poligrafiei, inelul A0) prin care, într-un viitor destul de apropiat (2-3 ani), se va asigura legătura cu Bucureștiul mai rapid decât din alte zone considerate în prezent mai bine situate (Pipera, Voluntari etc); în plus, Corbeanca beneficiază de un cadru natural (lacuri, pădure) deosebit, care așteaptă să fie pus în valoare.

Pentru de-al doilea proiect, Vernis Lakeshore, avem în vedere un ansamblu de 31 de vile premium, sistem “gated community” cu o deschidere largă la lac. Față de proiectul anterior, Vernis Sunrise, pe care l-am finalizat, avem în vedere dimensiuni mai mari (suprafețe de 300-350 m2 construiți pentru fiecare casă), facilități sporite (garaj interior și piscină individuală), independența energetică (sistem microgrid), zona comună de agrement cu deschidere la lac (incluzând ponton / debarcader și promenadă). Se va edifica pe un teren de 20.000 m2 achiziționat acum un an. Proiectul este în fază avansată de autorizare, intenționăm să începem lucrările în a doua parte a acestui an.

  • Spre ce strategie de business doriți să vă îndreptăți în anul 2023?

Vom continua în aceeași direcție: interioare premium la cheie și dezvoltări imobiliare realizate în mod direct de noi (cum sunt cele din Corbeanca) sau în parteneriat cu alți dezvoltatori (prin programul Delta Studio Inside). În plus, suntem implicați în dezvoltarea unei companii de investiții imobiliare, Meta Estate Trust, care a fost listată în acest an la bursă din București (pe piața Aero, pentru început). Considerăm că urmează o perioadă în care dezvoltatorii vor avea și mai mare nevoie decât până acum de un suport financiar suplimentar și considerăm că ne pricepem să alegem proiectele câștigătoare în care merită să investim.

  • Am amintit de inovație. Detaliați-ne despre cele trei arii de activitate cu care v-ați dezvoltat în ultima perioadă: brand-ul Dalet, fabrica proprie de mobilier din Piatra Neamț și activitatea de prelucrare de lustre ceramice, în București.

Prin Dalet, am încercat dezvoltarea unui brand propriu, românesc, în domeniul echipării băilor cu obiecte sanitare. Un brand care înseamnă, în esență, “design accesibil”. Colaborăm atât cu designeri consacrați la nivel internațional, cum este Karim Rashid, care semează mai multe colecții Dalet, cât și cu designeri români (în special din cadrul biroului nostru de arhitectură). Integrăm piese produse atât în UE (Germania, Italia, România – inclusiv fabrica noastră de mobilă și secția noastră de prelucrări lastre ceramice) cât și în China (de la producători atent selectați). În anul 2022 vânzările Dalet au trecut de 5 miloane de euro, devenind brandul “de design” preferat de majoritatea arhitecților, dezvoltatorilor și a clienților finali și depășind vânzările realizate pe piața din România pentru aceași categorie de produse (colecțiile de design, nu cele economice) ale brandurilor internaționale consacrate.

  • Resursa principală a fiecărei companii este omul. Este un proces dificil, cel de recrutare a personalului potrivit, încadrat perfect pe profilul vostru?

În cursul anului trecut ne-am concentrat în special pe angajarea de arhitecți pentru biroul nostru. Nu aș putea spune că a fost un proces dificil. Fiind vorba de o comunitate destul de clar conturată, în care brandul nostru este cunoscut, am reușit să atragem relativ ușor oameni tineri, foarte talentați, de care suntem impresionați.

  • Luați în calcul o extindere și în alte țări?

Da. Ne-am gândit la Dubai, fiind vorba de o piață imobiliară în efervescență, care nu este afectată de criza din Europa (aș putea spune că beneficiază de această criză …). Am realizat deja câteva proiecte de amenajări interioare de locuințe de lux pe care le-am gestionat din București. Am demarat  înființarea unei firme în Dubai și urmează ca în lunile următoare să extindem modelul de business Delta Studio în această țară.

  • În încheiere, dorim să ne transmiteți care este constanta după care vă ghidați business-ul.

O să vă citez misiunea noastră: “Oameni fericiți prin design interior”. Ea se referă, în primul rând, la beneficiari, dar și la întreaga echipă (arhitecți, designeri, echipe de execuție, manageri de proiect, producători, dezvoltatori etc) implicată, pentru că designul interior de calitate este rezultat de echipă (din care face parte și beneficiarul).