in ,

Colliers Romania – Concluziile unui final de an: “Va urma o nouă perioadă plină de provocări, date fiind “ingredientele de pe masă”

Evoluția înseamnă schimbare, iar resursele de care avem nevoie sunt în noi înșine. Activitatea se măsoară în rapiditatea schimbării și succesiunea influențelor care modifică prezentul, iar dezvoltarea este rezultatul tuturor alegerilor care ne impactează.

Se apropie perioada în care ne adunăm în jurul mesei de consiliu, având în față rapoarte, date statistice, grafice și concluzii. Tragem linie, calculăm și apoi sustragem imaginea de ansamblu.

Un an guvernat de cifra 2, nu cel mai ușor, a venit la pachet cu o continuare a unei situații pandemice și un război. Adaptabilitatea a fost cuvântul de ordine, de aici nascându-se și reacțiile la mediu extern, unele la care, cu siguranță nu ne-am fi gândit într-un cadru pe timp de pace.

Echipa Investing în Property a inițiat o analiză asupra tuturor elementelor ce au alcătuit anul 2022, aducând la “masa rotundă” pe cei care fac subiectul pieței imobiliare din România.


Vom iniția discuția pe această temă cu Laurențiu Lazăr, Managing Partner Colliers România:

Cum se va reflecta anul 2022 în istoria companiei?

Anul 2022 a fost un an dificil, cu foarte multe situații care s-au schimbat complet de la o zi la alta, dar chiar și așa am reușit să obținem rezultate peste așteptările noastre, estimate la final de 2021. Cu toate dificultățile și implicațiile pe care le știm cu toții – de la războiul din Ucraina, apoi impactul refugiaților, creșterea costurilor la energie și gaz, la creșterea inflației, scăderea de pe burse, creșterea dobânzilor de referință, scumpirea finanțării, sunt șanse reale să avem cel mai bun an de după 2008 din punct de vedere al veniturilor. În 2022 am reușit să fim profitabili încă din luna februarie și am rămas pe plus până la finalul anului, un alt record după 2008, iar luna octombrie a fost prima lună, din aprilie 2021 încoace, când am avut încasări în toate cele opt departamente. Pentru comparație, în 2020 nu s-a calificat nicio lună din acest punct de vedere.

Care sunt segmentele de piață afectate și care arii de activitate au excelat?

Avem câteva zone care au excelat. Concret, departamentul de terenuri a închis tranzacții de circa 60 de hectare, în valoarea totală de circa 80 milioane de euro, fiind cel mai bun an după 2008, divizia de Property Management a reușit să ajungă la aproape 700.000 metri pătrați aflați în managementul Colliers, cu o creștere semnificativă în acest an, de departe cel mai bun de când am început în 2010, și avem cel mai bun an și pe Design & Build, unde sperăm să livrăm cei 10.000 metri pătrați până la final de decembrie. De asemenea, și în cadrul departamentelor de Evaluări și Office sunt șanse mari să avem cel mai bun al doilea an din 2008. La Industrial și Retail ne vom realiza obiectivele, dar știam că va fi un an dificil, așa că nu a fost o presiune foarte mare. Am lasat la final Capital Markets, care încă poate avea un an foarte bun, dar a fost sectorul cu cea mai mare volatilitate, cu foarte multe decizii schimbate de pe-o zi pe alta, un sector unde de când a început presiunea pe dobânzi, am început să resimțim impactul direct în tranzacții, care se amână, se anulează sau după eforturi semnificative apar din nou pe radar.

Valorile Colliers Romania, desenate pe unul dintre pereții birourilor.

 

COLLIERS este o firmă semnificativă, dar cu identitate conturată distinct în piața de Real Estate din România. Care sunt valorile și cultura voastră organizațională? 

 

 

Plusul nostru este ca reușim să creștem din ce în ce mai mult pe zona de corporate, cu clienți “primiți” de la compania mamă, plus tot know-how-ul disponibil de la grup și din regiune, acestea fiind coroborate cu spiritul nostru intraprenorial, care este dezvoltat  și încurajat, și cu spiritul nostru de #Impreuna. Cel mai important aspect pentru noi este echipa noastră, echipa Colliers, modul în care lucrăm #Impreuna, cum colaborăm între noi, cum construim unul pe ideile celuilalt, cum am reușit să avem un mix de servicii care este de multe ori interdependent, care ne motivează și care ne dă confortul să ne gândim la luna viitoare și nu la ce să “punem pe masă” mâine. Începând cu finalul anului trecut, după un exercițiu cu peste jumătate dintre Colliersi, care a durat jumătate de an, am identificat Grija și Onestitatea ca valorile noastre locale, pe lângă cele de la grup, iar combinația lor este extrem de puternică pentru că sunt ingredientele perfecte pentru a crea încredere între noi, ca echipă. Pandemia a avut și efecte pozitive, pentru că ne-a făcut să înțelegem cât de important este și ce putere are grupul…pentru că One is none, but Two are One! pentru ca Life is Great! Secvența finală din Jerry Maguire, cu îmbrățișarea (pe Youtube – Jerry Maguire Hug), ne caracterizează perfect în relația cu clienții și partenerii noștri, în relația dintre noi, Colliersii!

Care sunt proiectele spre care vă îndreptăți în anul viitor și care va fi cuvântul de ordine în caracterizarea succintă a acestora?

Colliers a fost și este o academie pentru sectorul imobiliar din România și ne dorim să rămânem așa și în continuare. Este clar că, în general, lucrezi într-o companie pentru bani, dar suntem tare norocoși că suntem în poziția în care putem afirma că rămânem acolo pentru relațiile pe care le avem cu cei cu care interacționăm. Va urma o nouă perioadă plină de provocări date fiind “ingredientele de pe masă”, care par a se mixa în “meniul” anului următor, dar cu siguranță vor apărea și oportunități. Adaptabilitatea va fi în continuare esențială pentru a rezista, iar dacă în plin Covid am lucrat #Impreuna și ne-am descoperit valorile, anul următor poate fi cea mai bună perioadă pentru a ne descoperi și DE CE-ul?!