in ,

Atalian – Reziliența și transformarea business-ului în perioada pandemiei

 La fel ca în toate domeniile de activitate, ultimii doi ani au generat schimbări semnificative pe piața de property și facility management. Comparativ cu perioada anterioară, pandemia a făcut ca, și aici, conceptul de flexibilitate în business să câștige mult teren. „Marea majoritate a companiilor au găsit soluții ca în această perioadă să își eficientizeze costul serviciilor și nu numai. Provocările din domeniul sanitar au adus, însă, și oportunități în business, iar Atalian a reușit să își diversifice aria de servicii. Considerăm că perioada aceasta ne-a învățat multe, atât în ceea ce privește adaptarea la situații inedite, cât și când vine vorba de consolidarea relațiilor profesionale”.  

Creștere a veniturilor de 12% în 2021
În anul 2016, Atalian Global Services a achiziționat MT&T Property Management, o companie fondată în 2000, cu scopul de a oferi servicii integrate de administrare pentru toate tipurile de proprietăți, cu activitate în regiunea Europei Centrale și de Est. Procesul de fuziune s-a desfășurat pe parcursul mai multor ani și urmează a se finaliza la sfârșitul lui 2022 – moment în care MT&T Property Management va înceta să existe ca entitate fiscală, după cum explică reprezentanta companiei. Dovadă a adaptării la noul context de piață, în 2021 a fost consemnată, comparativ cu anul 2020, o creștere notabilă, în cuantum de 12%, a cifrei de afaceri cumulate pentru cele două entități – Atalian, res-pectiv MT&T Property Management. Veniturile totale au ajuns, astfel, la aproximativ 15 milioane de euro. „Businessul Atalian evoluează foarte bine, ne consolidăm de la an la an echipa, care reprezintă cel mai important asset al nostru, precum și relația cu clienții noștri. Considerăm reușitele financiare o consecință a efortului comun depus atât de către colegii noștri, cât și de către partenerii noștri de afaceri”, arată Cora Cristescu.  

 Activitatea Atalian a fost susținută și pe timp de pandemie
Desigur că pandemia a venit cu o serie de provocări nu doar în plan social, ci și pentru întregul mediu de afaceri. Potrivit Corei Cristescu, unul dintre cele mai importante obstacole a fost reprezentat, în primul rând, de reacțiile emoționale ale populației, anume de starea de panică și nesiguranță din perioada de lockdown (și nu numai). Astfel, în momentul în care situația s-a agravat, oamenii erau speriați atât de boală, cât și – în unele cazuri chiar mai mult – de perspectiva pierderii locului de muncă sau diminuării veniturilor personale. Dată fiind situația fără precedent din domeniul sanitar, alături de măsurile impuse pentru gestionarea acesteia, previzionarea unei evoluții realiste pentru un business a devenit, brusc, o sarcină foarte dificilă. „Faptul că am răspuns nevoilor partenerilor noștri atunci când au avut nevoie și faptul că în ultimii ani am investit mult în tehnologie și în oameni au făcut ca temerile enumerate mai sus să dispară relativ repede – am reușit, astfel, ca în acest răstimp să nu înregistrăm nicio diminuare a serviciilor prestate de către angajații noștri”, punctează CEO-ul Atalian. Cât despre cele mai active segmente pe care compania și-a desfășurat activitatea, acestea au fost, la fel ca și până acum, cel industrial, respectiv corporate și office.  

Atenție sporită la condițiile de la locul de muncă
O altă provocare generată de situația pandemică a fost legată de reîntoarcerea angajaților în clădirile de birouri. Bineînțeles că în procesul de adaptare a spațiilor de lucru la noile cerințe în materie de sigu- ranță sanitară cel mai important rol l-au avut chiar proprietarii, mai exact flexibilitatea și deschiderea lor spre schimbare. Specialiștii Atalian au reușit, însă, să le ofere acestora sprijinul necesar, prin implementarea unor măsuri specifice perioadei, în materie de safety cleaning și safety maintenance. „În plus, am derulat foarte multe audituri și certificări, care au dus apoi la realizarea unor investiții eficiente, în spațiile debirouri și nu numai. Nu știu dacă toate tendințele manifestate pe piața de facility management, pe fondul pandemiei, se vor păstra sau accentua, dar cu siguranță că de acum încolo vom da cu toții o mult mai mare atenție condițiilor de la locul de muncă – și nu numai”, notează Cora Cristescu. Per ansamblu, este de părere aceasta, angajatorii (și angajații) vor opta în continuare pentru un program de lucru mixt, divizatîntre munca de acasă și cea de la birou. În acest context, probabil că dezvoltatorii din real estate își vor adapta proiectele la noile cerințe ale pieței – tendință de așteptat pe segmentul office, dar și pe cel rezidențial.  

Pe viitor, consideră reprezentanta Atalian, piața de facility management va trebui să se schimbe, impulsionată de nevoia de maturizare. Astfel, calitatea serviciilor oferite – iar nu cantitatea sau costul – ar trebui să fie atât preocuparea jucătorilor din acest domeniu, furnizorilor de servicii de administrare, cât și a clienților. În opinia sa, specialiștii în property și facility management trebuie să fie pregătiți să înțeleagă și să lucreze în sprijinul noilor concepte și nevoi care s-au conturat în ultimii ani pe piața de profil – de menționat aici fiind importanța criteriilor de tip ESG (Environmental, Social, Governance) în elaborarea strategiilor de business, dar și în derularea activității unei companii. De asemenea, tehnologia ar trebui să fie privită ca un ajutor, iar nu ca o piedică, de către cei care lucrează în acest domeniu – sistemele de tip CAFM (Computer Aided Facility Management), roboții și coboții (collaborative robots, n.r.) nemaifiind o noutate, ci o necesitate.  

Oportunități există, dar trebuie tratate cu seriozitate
În ceea ce privește oportunitățile de creștere pentru domeniul în care activează Atalian, acestea se află, desigur, în strânsă legătură cu evoluția economiei – locale, dar și globale. În momentul de față, ce se poate spune despre piața autohtonă de property & facility management este că la orizont se conturează limpede o activitate mai intensă pe segmentul industrial (fabrici, depozite), pe cel de retail, dar și pe zona de corporate și office. „Cu siguranță, oportunități există în acest domeniu, trebuie doar abordate cu multă seriozitate. În perioada care urmează, anticipăm că business-ul Atalian va evolua ca și până acum, adică sigur și corect. Suntem pe piață de foarte mult timp, ne regăsiți în întreaga lume și ne dorim să rămânem un trendsetter pe zona de IFM (Integrated Facilities Management). Provocările le vom gestiona în funcție de natura lor, prin deschidere, maturitate, adaptabilitate și gândire analitică”, subliniază Cora Cristescu. Atalian administrează un portofoliu de proprietăți ce însumează aproximativ 2 milioane de metri pătrați, în diferite sectoare ale pieței de real estate: birouri, retail, rezidențial și industrial. În momentul de față, Atalian Romania furnizează servicii de administrare pentru mai bine de 100 de clienți internaționali, având birouri operaționale în București, Ilfov, Brașov, Ploiești, Cluj, Florești, Satu Mare și Zalău.