in ,

Eduard Stoica, Notar Public: Profesia de notar este esențială în susținerea circuitului civil și în evoluția societății

Cum a fost anul 2021 în ceea ce privește activitatea de tranzacționare imobiliară, din perspectiva biroului dumneavoastră notarial? Dar 2020?

La începutul pandemiei, atunci când a început starea de urgență, lucrurile nu arătau tocmai bine. Am simțit, probabil ca toată lumea, o încetinire agresivă a activității, dar, după ce lucrurile au început să se mai așeze, după aproximativ 2-3 luni, activitatea biroului a început să-și revină la normal. În a doua parte a anului 2020, fluxul de acte notariale a ajuns la un nivel acceptabil – iar, din fericire, în 2021, activitatea de tranzacționare imobiliară în cadrul biroului a crescut.

Ce ați simțit că s-a schimbat pe piața de profil în anii de pandemie comparativ cu anii anteriori?

Inițial, totul părea schimbat. Toată lumea a făcut un pas înapoi. Am devenit, cu toții, foarte atenți în toate deciziile, mai ales pe partea de tranzacționare imobiliară. Clienții au devenit mult mai reticenți în a dobândi proprietăți, iar efectul a fost resimțit de către noi toți cei care interacționăm cu această zonă de business. Ulterior, după ce a fost depășită starea de urgență, când populația a început să-și recapete, ușor-ușor, mobilitatea, și piața imobiliară a început să-și revină, frica de a face investiții a început să dispară. Comparativ cu anii anteriori, pot spune că doar începutul anului 2020 a fost mai greu, apoi lucrurile s-au redresat – și, până în prezent, piața imobiliară este în creștere. Circuitul civil a început să se revitalizeze, iar lucrurile au intrat într-un făgaș normal, culminând cu anul 2021, care pentru biroul nostru a fost un an foarte bun, cu multe tranzacții imobiliare. Este posibil ca blocajul de la începutul pandemiei, timpul în care tranzacțiile imobiliare au stagnat, să fi generat o creștere exponențială a activității de tranzacționare în anul 2021.

Cum au evoluat valorile de tranzacționare ale proprietăților imobiliare în 2021, pe tipuri de proprietăți, din datele dumneavoastră?

În momentul de față, simțim că trendul este crescător pe toate planurile, inclusiv pe piața imobiliară. Tipurile de proprietăți tranzacționate sunt foarte diversificate, dar există un volum mult mai mare de cereri pentru proprietăți formate din casă și teren. Din punctul de vedere al prețurilor, din ce am observat noi, nefiind neapărat avizați să facem astfel de afirmații, este că, odată cu cererea, și valorile de tranzacționare ale imobiliarelor au crescut cu cel puțin 10% față de anul 2020.

Care au fost provocările întâmpinate în cei doi ani de pandemie și cum ați reușit să le gestionați?

În cei doi ani am avut multe provocări pe care am reușit să le gestionăm corect. Am găsit soluții pentru a ne crea noi fluxuri cu clienții din birou, pentru ca toată lumea să fie în siguranță. De asemenea, am avut dificultăți la începutul crizei sanitare pentru că efectiv nu erau oameni pe stradă și, în mod evident, nu ajungeau nici la noi în birou. Ca soluție, am abordat o strategie privind fluxurile de acte, lucrând pe partea de online până aproape de forma finală a actelor notariale. Practic, prezența lor la sediu era necesară doar o singură dată, cu toată documentația în original, moment în care practic se încheia procedura.

Totodată, am pus la dispoziție mai multe forme de comunicare cu biroul nostru: de la metodele clasice (e-mail și telefon), la cele mai noi soluții de pe piață, disponibile pe site-ul nostru (www.notariatstoica.ro), cum ar fi: formular de contact, chat în timp real, comunicare directă prin Whatsapp, transmitere de documente scanate etc. De asemenea, am implementat un blog cu informații esențiale pentru oamenii care vor să afle despre procedurile notariale și pașii pe care urmează să-i facă pentru îndeplinirea formalităților de autentificare a înscrisurilor. Am încercat ca, prin detaliile oferite pe site, să scurtăm procedura clasică, care uneori durează ceva mai mult timp și poate fi anevoioasă. Acestea sunt câteva exemple, dar, cu siguranță, perioada prin care am trecut ne-a învățat să devenim flexibili și să reușim să ne desfășurăm în continuare activitatea la cel mai înalt nivel.

Ce ați simțit că s-a schimbat în nevoile/cerințele cumpărătorilor de proprietăți imobiliare pe fondul pandemiei?

În general, clienții au simțit nevoia ca lucrurile să meargă repede și bine de la început. În acest sens, am lucrat la îmbunătățirea acurateții informațiilor oferite clienților, pentru a evita deplasările inutile la sediul biroului. Pe toată perioada stării de urgență, apoi a celei de alertă, știm cu toții că circulația populației a fost limitată și au fost instituite tot felul de restricții, care ne-au îngreunat modul de a ne rezolva problemele.

Noi am încercat, pe cât posibil, să facilităm rezolvarea acestor nevoi din interiorul biroului. Ca modalități de a ajuta, ne-am arătat disponibilitatea de a obține tot felul de adrese/certificate necesare de la autoritățile statului, printre care putem enumera: certificate fiscale, certificate de la ANAF pentru procedura succesorală, extrase de uz oficial, copii legalizate din arhivele Statului sau de la alte instituții etc.

De asemenea, un lucru extrem de important a fost că am pus la dispoziție drafturile actelor/contractelor cu cel puțin două zile înainte de a se încheia procedura notarială. Acest lucru ne-a ajutat foarte mult, pentru că toate neclaritățile contractuale au fost discutate în prealabil și rezolvate (telefonic sau pe e-mail), încheierea actului notarial în cadrul biroului devenind ulterior doar o simplă formalitate.

Pe lângă aceste lucruri, clienții de astăzi își doresc, în general, să găsească într-un birou notarial și toate serviciile conexe acestuia. Având niște colaborări solide, am reușit să-i îndrumăm fără a pierde mult timp și fără a fi necesare alte deplasări. În opinia mea, da, lucrurile s-au schimbat, am intrat într-o nouă eră a notariatului, una în care procedurile notariale trebuie să funcționeze fluent, în pas cu tehnologia și cu noul mod de viață.

Considerați că tendințele manifestate în ultimii doi ani în materie de tranzacții imobiliare, pe fondul pandemiei, se vor menține – și chiar accentua – în perioada care urmează? Cum estimați că va fi anul 2022?

Din punctul meu de vedere, tendințele pe care le-am văzut în perioada pandemiei se vor menține – odată ce a fost deschisă „Cutia Pandorei”, cu greu mai poți să revii la etapa anterioară. Pe viitor, totuși, nu cred că lucrurile vor evolua cu aceeași rapiditate. Schimbări vor exista, dar vor fi mult mai lente în comparație cu am trăit în ultimii 2 ani.

Consider că 2022 o să un an bun, semnalele sunt pozitive în această privință. Sperăm că se va termina starea pandemică, lucru dorit de toată lumea, iar, odată cu revenirea la o viață normală, lucrurile se vor sedimenta și mai mult. În opinia mea, tranzacțiile imobiliare și toate celelalte proceduri notariale se situa în continuare pe un trend ascendent.

Cum anticipați că va evolua businessul dumneavoastră în anul 2022?Cum intenționați să gestionați provocările momentului?

Pentru mine, profesia de notar public este esențială în susținerea circuitului civil și în evoluția societății. Sunt sigur că o să avem parte de creșteri în anul 2022 și sunt optimist. Nu pot neapărat să anticipez, în cifre concrete, creșterea cifrei de afaceri, dar sunt sigur că acest lucru se va întâmpla. Apetitul clienților pentru investiții s-a majorat, având în vedere perioada anterioară, în care mulți au fost sceptici legat de a face investiții – și, mai ales, investiții imobiliare.

Per ansamblu, ca strategie o să urmăm ce am început în anul 2020. Vrem să definim și mai mult liniile trasate la începutul crizei sanitare. O să facilităm în continuare relaționarea cu clienții în mediul virtual și optimizarea timpilor de așteptare în cadrul biroului nostru notarial, bineînțeles că respectând toate dispozițiile legale.