in ,

JLL România: Peste 2 ani este posibil să ne confruntăm cu o lipsă de spaţii noi în Bucureşti

Deşi piaţa spaţiilor de birouri se află, pe fondul pandemiei, la un nivel jos, peste 2 ani este posibil să ne confruntăm cu o lipsă de spaţii noi în Bucureşti, avertizează JLL România.

“Construcţia unei clădiri de birouri durează uzual cel puţin doi ani. Ca să fie livrate clădiri de birouri în 2023, construcţia lor trebuia să fi demarat deja, ceea ce nu vedem că s-a întâmplat. În prezent se finalizează proiectele începute înainte de pandemie. Din acest motiv, în 2023 opţiunile pentru ocuparea unui spaţiu nou vor fi foarte limitate. Recomandăm decidenţilor din companii să aibă în vedere acest aspect atunci când îşi conturează strategia pe următorii ani şi să analizeze din timp opţiunile”, a declarat Maria Florea, Key Client Director, JLL Romania.

Dacă anul 2021 ar putea să se finalizeze cu livrări de peste 240.000 de metri pătraţi, în schimb pentru anul viitor sunt aşteptate livrări de sub 150.000 de metri pătraţi, iar în 2023 de mai puţin de 100.000 de metri pătraţi. Un efect al acestei tendinţe va fi şi o reducere a ratei de neocupare.

În privinţa evoluţiilor chiriilor pentru spaţii de birouri în Bucureşti, este improbabilă o scădere, având în vedere costurile ridicate de construcţie şi preţurile mari ale terenurilor. În schimb, pachetele de stimulente oferite de proprietari chiriaşilor sunt acum generoase, iar cererea nouă nu întârzie să apară.

“Faţă de ultimii ani, vedem acum cereri noi, companii nou intrate în piaţă şi care îşi caută sedii. Totodată, dacă în anii anterior nu găseai unde să acomodezi în stocul existent o cerere pentru 5.000-10.000 de metri pătraţii şi astfel trebuia sa pre-închiriezi, deci să aştepţi finalizarea unei clădiri, acum sunt disponibile în piaţă inclusiv câteva opţiuni de spaţii mari în clădiri existente. Acest lucru poate grăbi semnificativ procesul de instalare pentru companiile nou-intrate în piaţă sau pentru cele care vor să se extindă. Mai mult decât atât, mulţi dintre proprietarii spaţiilor rămase libere pe fondul pandemiei, aleg acum să investescă pentru readucerea lor la cele mai noi specificaţii tehnice”‘, explică Maria Florea.

În prezent sunt disponibile şi opţiuni de spaţii la subînchiriere, rezultate în urma deciziei unor companii de a-şi restrânge spaţiul ocupat. Volumul spaţiilor oferite la subînchiriere se ridică la circa 2% din stocul total de spaţii de birouri din Capitală sau circa 60.000 de metri pătrţi, valoare rămasă relativ constantă pe parcursul pandemiei.

“Orice moment de criză aduce şi oportunităţi, iar pentru chiriaşii de spaţii de birouri pandemia, cu toate provocările pe care le presupune, poate constitui însă şi o oportunittate pentru îmbunătăţirea spaţiului de lucru sau obţinerea unei oferte mai avantajoase, iar multitudinea de opţiuni existente în piaţă ajută mult în acest demers”, mai spune Maria Florea.

Primele 9 luni din 2021 au adus pentru Bucureşti o cerere totală de spaţii de birouri de puţin peste 200.000 de metri pătraţi, în creştere cu 24% faţă de perioada similară a anului trecut, Comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, deci înainte de pandemie, cererea rămâne totuşi cu 28% mai mică.

Numai în trimestrul al treilea din 2021, au fost închiriaţi în Bucureşti în total aproape 72.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri, similar cu trimestrul precedent, dar cu aproape 14% peste nivelul înregistrat în T3 2020. Contractele noi au avut cea mai mare pondere în cererea totală din T3 2021, cu 38%, fiind urmate de contractele de reînnoire şi renegociere, cu 30% din total.

În privinţa livrărilor de spaţii de birouri, în T3 2021 au fost inaugurate clădiri cumulând o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 108.000 metri pătraţi. Stocul modern de spaţii de birouri din Capitală a ajuns astfel la peste 3,1 milioane metri pătraţi.

Cel mai mare proiect de birouri livrat în trimestrul trei a fost J8 Office Park, ansamblul dezvoltat de Portland Trust în zona Expoziţiei, având o suprafaţă închiriabilă de circa 46.000 de metri pătraţi. Al doilea cel mai mare proiect livrat a fost prima fază a U-Center Campus, de 32.800 metri pătraţi, realizată de Forte Partners în apropiere de Piaţa Unirii. Tot în al treilea trimestru, Globalworth a livrat în zona Floreasca – Barbu Văcărescu clădirea Globalworth Square, cu o suprafaţă închiriabilă de peste 29.000 de metri pătraţi.

În primele 9 luni ale anului, în Bucureşti au fost finalizate clădiri de birouri cu o suprafaţă totală închiriabilă de aproape 154.000 de metri pătraţi, cu 24% peste livrările din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Până la sfârşitul lui 2021, alţi 89.000 de metri pătraţi urmează să fie livraţi. Cel mai mare dintre proiectele aşteptate este prima fază din One Cotroceni Park, proiectul dezvoltat de One United Properties, care va aduce circa 45.000 de metri pătraţi în zona Centru-Vest.

Ca urmare a cererii încă fragile, în curs de recuperare, dar şi a livrărilor consistente de spaţii de birouri în acest an, rata de neocupare în Bucureşti a urcat de la 12,8% în al doilea trimestru, la 14,2% în al treilea trimestru.

“Ne aşteptăm ca până la sfârşitul acestui an să fie atins pragul maxim al ratei de neocupare, iar ulterior aceasta să scadă treptat pe parcursul următorilor ani”, adaugă Maria Florea.