in ,

Înapoi în viitor. Companiile reintră în competiția pre-pandemică pentru angajați

Vremurile pre-pandemice par foarte îndepărtate, deși a trecut doar un an și jumătate de atunci. În 2019, companiile erau într-o goană atât după spații comerciale și de birouri, cât și după profesioniști din domeniile lor de activitate, pentru a rămâne competitive și a câștiga teren. 2020 a încetinit mult ritmul pentru câteva luni, dar acum situația economiei globale se îmbunătățește într-atât încât încep să reapară și provocările cu care se confruntau companiile înainte de Covid-19. 

Nicio companie nu se poate extinde fără o echipă solidă, fără angajați valoroși, de încredere, care să susțină dezvoltarea afacerii. În ceea ce privește recrutarea, potrivit studiului Monster’s 2021 Global Outlook, perspectivele de angajare pentru acest an sunt bune, în condițiile în care 8 din 10 angajatori susțin că au în plan să recruteze în 2021. În plus, toate companiile sunt gata să ofere un program de lucru flexibil pentru angajații lor, iar sistemul hibrid se conturează drept modelul de lucru cel mai probabil al viitorului în majoritatea cazurilor.

Deși lucrurile nu au revenit încă la normal, cele mai multe companii se confruntă deja cu provocările pre-pandemice și întâmpină dificultăți în a găsi oamenii de care au nevoie pentru a relua creșterea. E o evoluție firească pe măsură ce economia își revine din criza sanitară, dar se întâmplă mai rapid decât s-ar fi așteptat multe companii care au astăzi problema deficitului de profesioniști.

În plus, orice companie serioasă face planuri pe termen lung și încearcă mereu să anticipeze mișcările competitorilor, tocmai pentru a se pregăti din timp și a fi cu un pas înaintea pieței. Instituții financiare majore, precum Fondul Monetar Internațional (FMI) și Banca Mondială, vorbesc tot mai des despre o creștere importantă a economiei globale în acest an, iar datele din T4 2020 și T1 2021 au confirmat o ieșire din pandemie.

În aceste condiții, este clar că firmele vor trebui încă de pe acum să pregătească expansiunea din viitor, cât încă resursele necesare pot fi găsite totuși mai ușor ca în alți ani, iar competiția pentru acestea nu a devenit încă la fel de dură. Totodată, o altă problemă este schimbarea abilităților pe care un angajat bun ar trebui să le aibă în noul context, în comparație cu 2019.

Astfel, flexibilitatea și adaptabilitatea la mediul online au devenit calități absolut esențiale pentru un angajat valoros. Totodată, muncă în echipă, capacitatea de a comunica și colabora, dar și abilitatea de a rezolva probleme din confortul propriei case sunt acum puncte esențiale în evaluarea unor candidați. În aceste cazuri, multe companii vor trebui să investească în dezvoltarea a oamenilor care au calitățile necesare, dar nu s-au adaptat la modelul de lucru al viitorului într-un mod sustenabil pe termen lung.

Dincolo de provocarea atragerii de talente, companiile trebuie să se preocupe tot mai mult în viitor și de asigurarea unui mediu de lucru mai sănătos. În vremuri post-pandemice, sănătatea clădirilor de birouri va deveni tot mai importantă pentru candidați atunci când evaluează o ofertă de angajare. Așadar, dacă vor să rămână competitivi, angajatorii vor trebui să implementeze măsuri care limitează riscurile pentru sănătate și creează un mediu de lucru mai sănătos, precum sisteme performante de filtrare a aerului și apei, tehnologii și proceduri de dezinfectare a spațiilor și pereți acoperiți cu vopsea antimicrobiană, care fac parte din recomandările The IMMUNE Building Standard™ pentru creșterea rezistenței spațiilor construite la amenințări actuale și viitoare pentru sănătate.

În ciuda provocărilor, perspectivele sunt favorabile și potențialul de creștere al economiei după o „lebădă neagră” cum este pandemia de Covid-19 este promițător. Companiile vor relua creșterea și vor aduce angajații înapoi în birouri, oamenii își vor relua încet-încet viața socială offline, iar în tot acest context post-pandemic, piața muncii nu are unde să se ducă decât în sus.

Ștefan Tudos s-a alăturat în anul 2008 companiei Genesis Property, preluând rolul de CFO. În prezent, Ștefan ocupă funcția de Vice President și este responsabil de relația cu instituțiile financiare și de administrarea portofoliului de clienți. Ștefan este absolvent al a Facultății de Finanțe Bănci și Contabilitate și, înainte de a se alătura echipei Genesis Property, a lucrat pentru companii precum ABN AMRO Bank și Citibank.