in

Măsuri organizatorice în vederea asigurării continuităţii serviciilor notariale

 Birourile notariale din toată țara își desfășoară activitatea, în această perioadă, cu respectarea măsurilor organizatorice adoptate de Consiliul UNNPR și transmise tuturor notarilor publici. 

Ca urmare a Ordonanțelor Militare nr.3/24.03.2020 și nr.4/29.03.2020, pentru buna desfășurare a activității notariale și pentru respectarea măsurilor de siguranță sanitară, activitatea notarilor publici se desfășoară cu respectarea recomandărilor de mai jos:

  • Referitor la furnizarea adeverințelor de angajat pentru salariații birourilor notariale care continuă să lucreze: adeverința va fi semnată de notarul public și va conține datele de contact ale biroului și traseul pe care salariatul îl parcurge zilnic în interes profesional (dus-întors).
  • Biroul notarial își poate desfășura activitatea cu program redus și cu programarea prealabilă a clienților. La cererea acestora, programarea poate fi făcută telefonic sau prin e-mail, cu excepția celor care au termenele deja fixate de dinainte de instituirea stării de urgență. Scopul programării constă în:
  • evitarea aglomerației prin prezența mai multor persoane;
  • asigurarea intervalului de timp necesar măsurilor de igienizare a biroului notarial între două programări.
  • În momentul programării unui act notarial prin telefon sau e-mail, notarul public trebuie săaducă la cunoștința clientului necesitatea existenței la purtător a unei declarații pe propria răspundere care să justifice scopul deplasării la biroul notarial, în conformitate cu prevederile Ordonanțelor Militare nr.3/24.03.2020 și nr.4/29.03.2020. Totodată, notarul va trimite clientului, prin e-mail sau în formă materială, confirmarea programării într-o anumită zi și la o anumită oră, în vederea întocmirii actului notarial solicitat.
  • În cazul persoanelor care au peste 65 de ani și se află în imposibilitatea de a se deplasa la biroul notarial conform Ordonanțelor Militare nr.3/24.03.2020 și nr.4/29.03.2020, notarul va putea merge la domiciliul acestora, cu programare prealabilă și doar pentru un motiv temeinic și urgent. În acest caz, notarul poate solicita, la libera apreciere, fie o adeverință medicală de la medicul de familie al clientului, din care să rezulte că în locul respectiv nu există persoane în carantină, fie o declarație pe proprie răspundere a clientului cu privire la acest fapt. În cererea de deplasare la domiciliu se vor menționa Ordonanțele Militare nr.3/24.03.2020 și nr.4/29.03.2020.
  • În privința persoanelor în carantină, acestea vor putea face acte cu caracterurgent (ca de exemplu un testament) în condițiile Art.1047, alin(1), litera d) din Codul Civil.
  • Dosarele succesorale sau de divorț aflate pe rol, care au termen pe perioadastării de urgență vor fi amânate din oficiu până la termenul de sistare a acesteia, fiind continuate după încetarea stării de urgență.
  • Centrul Naționalde Administrarea Registrelor Naționale Notariale – INFONOT a luat măsura neînchiderii pozițiilor din Registrul Național Notarial de Evidență a Cererilor de Divorț (RNNECD) până la finalizarea procedurii.
  • Camerelor Notarilor Publici le revine responsabilitatea de a organiza împreună cu birourile notariale din aceeași circumscripție de Judecătorie un program de activitate de natură să asigure continuitatea serviciului public.

București, 30 martie 2020

Biroul Comunicare

Uniunea Națională a Notarilor Publici din România